Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
15 September 2006, 08:36:22

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Doorlopend bezoekuur IC
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Doorlopend bezoekuur IC  (gelezen 213 keer)
Kristel IC
Gast

Doorlopend bezoekuur IC
« Gepost op: 28 Februari 2004, 18:36:18 »

Beste collega´s!

Hebben jullie ervaring met een doorlopend bezoekuur binnen een IC? Wat zijn voor- en nadelen, heeft het invloed op de toestand van en de rust voor de patiënt en ben je veel tijd kwijt aan het informeren en begeleiden van familie? En hoe zijn de reacties van familieleden, hebben zij ook het gevoel er veel te moeten zijn omdat die gelegenheid geboden wordt?

Dit in het kader van het verzoek van mijn afdelingshoofd om hier ter afronding van mijn IC-opleiding een onderzoek naar te doen.

Alvast bedankt!
Kristel
pleegje
Senior lid

Geslacht: Vrouw

Nooit te oud om te leren!

Re:Doorlopend bezoekuur IC
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Maart 2004, 14:02:57 »

Hallo Kristel,
Ik werk op een gecombineerde IC/CCU en we hebben officieel 3 x een half uur bezoek, 's morgens, 's middags en 's avonds. Bij erg zieke mensen kan de familie doorlopend binnen komen, daar zijn we heel soepel in. Vooral bij beademingspatiënten, heeft het voor familie niet veel zin om een half uur naast de patiënt te zitten en merk je dat ze liever af en toe even vijf minuutjes willen komen. Dat is dan ook geen punt. Knapt de patient echter op, dan merk ik vaak, dat je weer teruggrijpt naar de bezoekuren. Dit geeft de dag meer structuur, je plant je zorg naar die momenten en kan zo ook ervoor waken dat de patient eerst rust krijgt voor het bezoek arriveert. Als iemand wel doorlopend bezoek krijgt, leggen we wel uit, dat het kan voorkomen dat het bezoek moet wachten,in verband met onderzoek of verzorging. De patient zal zijn bezoek niet snel wegsturen als hij vermoeid raakt, dus ook dat blijft een observatiepunt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,
groetjes pleegje
ellebasi
Erelid

Geslacht: Vrouw

Altijd bereid u te helpen!

teirlinck_isabelle@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 1 Maart 2004, 16:38:35 »

Beste Christel,
ik werk op de afdeling CCU waar bij ons net dezelfde bezoekuren van toepassing zijn dan op IC! Dit is namelijk in de namiddag en in de avond telkens drie kwartier! Idd is het ook zo dat bij pt die er slecht aan toe zijn, het bezoek toegelaten wordt buiten de bezoekuren! Dit is uiteraard bij kritieke pt! doen we ook niet moeilijk over! Eénmaal de pt stabiel grijpen ook wij terug naar de vaste bezoekuren! Ik zou onbeperkte bezoekuren ook niet toelaten! Zeker in functie van de verzorging van de pt en zijn rust! Het haalt ook de vaste structuur van de dienst weg, waardoor ook de werkdruk voor de verpleegkundigen zou stijgen!

Uitleg geven aan pt en familie zijn uiteraard belangrijk en als je aanvoelt dat mensen het moeilijk hebben met de situatie dan kun je hen er op wijzen dat ze steeds telefonisch contact mogen opnemen, op eender welk uur! Dit is voor vele mensen vaak een goed gevoel als ze gewoon even horen aan de telefoon dat alles goed gaat!

Wat wel toegelaten wordt, is wanneer een familielid van een personeelslid op CCU of IC ligt en na zijn dienst even op bezoek komt! OOk al valt dit buiten de bezoekuren, maar dit is bij jullie waarschijnlijk ook wel zo! Grijns

CCU verpleegkundige steeds bereid u te helpen http://clik.to/verpleging
Carla K.
Senior lid

a smile is a curved line that sets things straight

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Maart 2004, 23:14:04 »

Op de kinderic is er al jaren continu bezoek. Maximaal 3 mensen aan bed. Na 20.00 tot 7.00 uur alleen 1 ouder of verzorger tenzij de toestand natuurlijk heel kritiek is.
Ik kan me zo voorstellen dat het bij kinderen anders ligt omdat kinderen toch onlosmakelijk verbonden zijn met de ouders. Het verhoogt de werkdruk zeer zeker, je bent erg veel tijd kwijt aan de ouders, soms zelfs belemmerend voor je zorg, soms weer positief voor de zorg omdat ze het kind makkelijker kunnen kalmeren, zeker op de High care waar kinderen minder gesedeerd worden.
We sturen wel als we merken dat ouders een verplicht gevoel hebben hoor, dan laten we ze inzien dat slaap toch wel erg goed is voor ze of even naar huis gaan.
Ze kunnen ten alle tijden bellen en wij bellen natuurlijk als het mis dreigt te gaan.
Al met al is het zeer gunstig voor de kinderen en de ouders en moet het mijn inziens overal veel ruimer.
Zo'n opname op een IC heeft al zoveel impact op de naasten en dan ook nog zoveel regelen om een half uurtje op bezoek te kunnen is toch lastig. Sinds we de regel hebben dat er altijd iemand bij mag, dus ook na achten 's avonds merk je dat vooral vaders niet zo hoeven te haasten na hun werk en ontspannen op bezoek kunnen komen.
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: