Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
12 december 2005, 11:19:03

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken

+  ZiekenhuisForum
|-+  Algemeen
| |-+  Oproepen
| | |-+  stage in het buitenland
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Print
Auteur Topic: stage in het buitenland  (gelezen 762 keer)
Vlekkie
Erelid

Geslacht: Vrouw

Verpleegkundige algemene chirurgie

vlekkie_22@yahoo.com
Re:stage in het buitenland
« Antwoord #10 Gepost op: 17 september 2004, 08:55:44 »

Zelf heb ik mijn eind-stage van de HBO-V in het buitenland gedaan, in België welteverstaan. En ik moet zeggen dat het zeker heel erg leerzaam is. Je leert in het buitenland zeker heel veel dingen die in Nederland ook bruikbaar zijn, die je hier ook kunt gebruiken. Je hebt toch te maken met een heel andere cultuur en manier van omgaan met dingen. Verder neem je, zoals al eerder is gezegd, je eigen manier van werken zoals je hier gewend bent mee naar daar. Daar kunnen je collega's in het buitenland ook wat van opsteken.

Ik vind het zeker aan te raden, als je de kans krijgt, om een stage in het buitenland te doen!!! Het zal in het begin zeker niet makkelijk zijn en het is zeker wennen, maar je kunt er erg veel van leren.
Christian
Global Moderator
Erelid

Geslacht: Man

cvdweele@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #11 Gepost op: 17 september 2004, 17:44:55 »

Oké, je steekt er wat van op, maar zitten de Nederlandse ziekenhuizen ook te wachten op mensen die hun ervaring, opgedaan in het buitenland, willen delen of willen toepassen? Of denk ik nu te zwart/wit over ziekenhuizen?

Christian

Jacques Schenk
Erelid

24613827 jacques_schenk@hotmail.com
« Antwoord #12 Gepost op: 17 september 2004, 20:20:59 »

maar zitten de Nederlandse ziekenhuizen ook te wachten op mensen die hun ervaring, opgedaan in het buitenland, willen delen of willen toepassen? Christian

Nou ja het zegt in ieder geval wel iets over de persoon van de stagiair, durft uitdagingen aan te gaan, kiest niet voor de weg van de minste weerstand, toont initiatief etc ....

Voor ons is Rotterdam trouwens verder weg als Antwerpen, dus Belgie als buitenland is wel erg relatief.
Regel je iets in Israel zoals hierboven genoemd dan is dat inderdaad wat anders

Treat the patient, not the number ...
Christian
Global Moderator
Erelid

cvdweele@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #13 Gepost op: 18 september 2004, 13:37:25 »

Je hebt gelijk, Jacques, maar wat ik me dus afvraag: is de Nederlandse zorg bereid om die opgedane ervaringen van jou (als verpleegkundige) te gebruiken. Nu zeg ik het niet meer wat ik bedoel hoor, ik wil eerst gewoon antwoord op deze vraag.

Christian

Jacques Schenk
Erelid

24613827 jacques_schenk@hotmail.com
« Antwoord #14 Gepost op: 18 september 2004, 20:20:16 »

Ik snap je vraag Christian, maar je moet niet het idee hebben denk ik dat je het vak leert op je stage, je mag meekijken en meewerken, maar ik denk dat dat gene wat je op je stage leert meer voor je zelf van waarde is als voor je toekomstige werkgever, de echte praktijk leer je toch pas bij je eerste baantje. Maar misschien heb ik het wel mis hoor, bij de stages die ik tijdens mijn schoolopleiding gelopen heb was dat wel zo.

En verder, buitenlandse verpleegkundigen kunnen in Nederland ook werken en die hebben jaren in het buitenland gezeten en kennen de nederlandse opleiding helemaal niet ............

Maar ik ben ook benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn.

Treat the patient, not the number ...
Vlekkie
Erelid

Verpleegkundige algemene chirurgie

vlekkie_22@yahoo.com
« Antwoord #15 Gepost op: 19 september 2004, 16:56:14 »

Ik vind dat je door een stage in het buitenland anders leert kijken naar het zorgverlenen. Zelfs in België heeft men een heel andere kijk op het verlenen van zorg, de organisatie van bijvoorbeeld een ziekenhuis en afdeling en je komt met een vreemde cultuur in aanraking. In principe komt het natuurlijk allemaal op het zelfde neer: het verlenen van de best mogelijke zorg aan een patient. De verpleegtechnische handelingen etc. zijn in België hetzelfde als in Nederland, maar de zorg is er bijvoorbeeld heel anders georganiseerd. De hiërarchische structuur daar in een ziekenhuis is bijvoorbeeld al totaal anders dan hier in Nederland, en hier kun je al heel veel van leren. Verder is ook de cultuur totaal anders dan die hier bij ons in Nederland, er zit echt een wereld van verschil tussen, ondanks het feit dat België niet zo ver weg hoeft te zijn.

Verder gaat het denk vooral om ervaringen die je opdoet voor je eigen persoonlijke ontwikkeling. Het is een ervaring die je meeneemt in de rest van je leven en carrière.

Of een ziekenhuis zit te wachten op een verpleegkundige die in het buitenland ervaring heeft opgedaan??? Ik vraag me af waarom niet. Je bent en blijft een verpleegkundige, al dan niet met een Nederlands diploma, en je hebt een (basis)pakket ervaring. Er zit ook verschil in het feit of je in Nederland in een perifeer of academisch ziekenhuis bent opgeleid, toch?

Verder vind ik persoonlijk dat je tijdens je stage de beginselen van het vak onder de knie krijgt. Je legt een basis voor je verdere carrière, de kennis breid je uit door je werk. Je krijgt tijdens een stage en je opleiding wel een bepaalde visie op het verplegen, ook door invloeden van je werk en opleidingsinstituut.

Nou, ja toch nog een heel verhaal geworden en ik wacht op reacties van anderen, ben benieuwd wat een ander er allemaal van vind en denkt.
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #16 Gepost op: 19 september 2004, 19:34:51 »

Zelf heb ik geen stage gelopen in een buitenlands ziekenhuis. Achteraf vind ik dat wel jammer. Ik zou wel eens een paar dagen op een SEH in het buitenland willen meelopen. Hoe is de organisatie.
Een aantal collega's hebben wel in het buitenland gewerkt. En een aantal positieve dingen meegenomen naar hier. Denk maar aan bepaalde hulpmiddelen. Spoeling voor een oog bijvoorbeeld (komt uit Groot Britannië).

SEH-verpleegkundige
mw
Erelid

werk ze allemaal in deze bezuinig-tijd

« Antwoord #17 Gepost op: 27 september 2004, 22:24:40 »

ben zelf 3 maanden op stage in het buitenland geweest, en als ik weer zou moeten kiezen zou ik dat zo doen!!
top maanden gehad, kennis gemaakt met de verschillende culturen, protocollen, aanpak en vooral contact met de andere medewerkers.
Ik zat bij met nog 3 NL in een groep van de eigen leerlingen, je wordt zo in de groep opgenomen en zij kunnen je wegwijs maken (zowel cultureel/land als ziekenhuis/school)
Als je de kans krijgt moet je die pakken en het telt zeker mee op je CV, want moeten ze na afstuderen kiezen tussen jou of andere student dan kan je altijd hierop terug verwijzen, dat je deze uitdaging aandurfde, dus waarom die nieuwe baan niet

Niet te lang overnadenken, gewoon doen!!

medisch en technisch= de combinatie
zustertje20
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

Re: stage in het buitenland
« Antwoord #18 Gepost op: 30 januari 2005, 14:26:28 »

Een buitenlandse stage staat zeker goed aangeschreven op je CV. Zeker als het ook nog eens een Academisch Ziekenhuis is.
Nienke
Volledig lid

Re: stage in het buitenland
« Antwoord #19 Gepost op: 9 maart 2005, 20:08:59 »

Ik zit nu voor mijn diff stage in Belgie (Brugge). En kan het iedereen aanraden, het is niet zo heel verweg. Maar het is zo ontzettend anders dan in Nederland. En ze zijn er heel erg kundig. Dus leren zul je er zeker!!

Succes ermee,

Groetjes Nienke

When you stop learning you start dying.
Pagina's: 1 [2] 3 Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

ZiekenhuisForum | Powered by SMF 1.1 RC1.
© 2001-2005, Lewis Media. Alle rechten voorbehouden.

Het ZiekenhuisForum is een initiatief van