Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
14 juli 2006, 15:13:21

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Nurse Practitioners & Physician Assistants
| | |-+  ANP of PA in huisartsen praktijk
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: ANP of PA in huisartsen praktijk  (gelezen 215 keer)
panic
Volledig lid

Geslacht: Man

ANP of PA in huisartsen praktijk
« Gepost op: 6 april 2006, 00:01:47 »

Hoi allemaal

Is het een optie om als (ANP) Adv. Nurse Practitioner of als (PA) Physician Assistant in een huisartsen-praktijk te gaan werken??
Heeft iemand hier ervaring mee.
Wat zijn de voor en nadelen hiervan
Eelke
Nieuw lid
*

Re: ANP of PA in huisartsen praktijk
« Antwoord #1 Gepost op: 10 april 2006, 10:36:02 »

Hallo

Ben net nieuw hier op dit forum. Ik volg zelf momenteel de opleiding voor nurse practitioner en bij mij in de groep zit ook en persoon die bij de huisarts werkt. ik kan je anders wel haar emailadres doormailen zodat je met haar contact op kan nemen
panic
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 10 april 2006, 13:39:10 »

Hallo

Ben net nieuw hier op dit forum. Ik volg zelf momenteel de opleiding voor nurse practitioner en bij mij in de groep zit ook en persoon die bij de huisarts werkt. ik kan je anders wel haar emailadres doormailen zodat je met haar contact op kan nemen

Dit zou ik erg waarderen, kan ik haar eens mailen om wat vragen te stellen en/of ervaringen uit te wisselen.

groetjes
Panic
Niels H
Junior lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 11 april 2006, 15:36:37 »

Volgens mij stond er een tijdje geleden er een artikel over in de medisch contact.

Ik heb 'm gevonden.

Citaat
Ruim baan voor de praktijkverpleegkundige
Auteur: A. Ter Brugge, R.S.M. Helsloot en C.J. in �t Veld
Pagina: 360-363

Huisartsen, praktijkassistentes en praktijkverpleegkundigen kunnen het samen goed af in de huisartsenvoorziening �nieuwe stijl�. Als daar nog een nurse practitioner (NP) aan wordt toegevoegd, wordt het risico op versnippering van het zorgaanbod groter. Ook doet taakdelegatie aan NP�s afbreuk aan de reikwijdte van het huisartsenvak.

De huisartsenvoorziening is verantwoordelijk voor een goede huisartsenzorg in een snel veranderende situatie. Denk hierbij aan veranderingen van de zorgvraag door de toename van chronische aandoeningen en de vergrijzende bevolking, nieuwe ontwikkelingen in de zorg en het overnemen van taken uit de tweede lijn. Dit kan alleen goed verlopen als de huisartsen taken delegeren aan praktijkassis�tentes en praktijkverpleegkundigen, hetgeen primair moet gebeuren uit inhoudelijke over�wegingen. 1

Aan de praktijk�verpleegkundige kan een belangrijk deel van de toenemende, geprotocolleerde zorgtaken van de huisarts op het terrein van diabetes mellitus, astma/COPD, en hart- en vaatziekten worden gedelegeerd.
Invoering op grote schaal in de huisartsenvoorziening van de functie NP is om meerdere redenen minder gewenst. Om te beginnen vergroot de toevoeging van een extra laag de kans op fragmentatie van het zorgaanbod. Dit risico is ook gesignaleerd in het Nivel-rapport �De staat van de huisartsenzorg�. Hierin wordt terecht de vraag gesteld hoe een huisarts allerlei taken kan uitbesteden aan een steeds grotere vari�teit aan assisterende en ondersteunende disciplines zonder dat er versnippering optreedt. Daar komt bij dat de pati�nt door de introductie van de NP in de huisartsenpraktijk met nog meer hulpverleners te maken krijgt.

Taakafbakening
De introductie van de NP in de huisartsenpraktijk zal problemen geven rond de taakafbakening en samenwerking met de praktijkverpleegkundige. Invoering van een zwaardere functiecategorie (de NP) kan namelijk leiden tot taakherschikking in een ongewenste richting. Daarbij bestaat het risico dat de potenties van praktijk�verpleegkundigen en praktijkassistenten onderbenut worden. Een voorbeeld: veel huisartsen delegeren de behandeling van wratten en cerumen aan de praktijkassis�tente. Bussemakers c.s. schrijven dergelijke behandelingen toe aan het takenpakket van de NP.2 Met delegatie van dit soort taken aan de NP is de doelmatigheid van zorg niet gediend.

Huisartsenvak
Voor de pati�nt heeft de huisarts een gidsfunctie, in de gezondheidszorg een spilfunctie als poortwachter. Het generalis�tische huisartsenvak wordt gekenmerkt door het leveren van integrale zorg en de confrontatie met veelvoorkomende comorbiditeit. De huisarts zal zijn dia�gnostische vaardigheden dan ook moeten bijhouden door midden in de praktijk te blijven staan. Juist daar komt namelijk de reikwijdte van zijn vak tot uiting: van acute zorg tot en met de jaarcontroles van chronische pati�nten, maar ook in het herkennen van de pneumonie tussen de verkoudheden, de maligniteit tussen de COPD-klachten en de hersentumor tussen de hoofdpijnen.

Door �alledaagse� aandoeningen en veelvoorkomende klachten te delegeren aan een NP, zou de huisarts wel eens te ver van zijn pati�nten af kunnen komen te staan. Dat doet afbreuk aan de kernwaarden van het vak en de expertise van de huisarts. Persoonsgerichte, integrale en continue zorg zijn immers de kernkwaliteiten van de huisartsenzorg. Het behoud van die kwaliteiten is van doorslaggevend belang voor goede en doelmatige huisartsenzorg.
Voortgaande professionalisering van de functies van praktijkassistente en praktijkverpleegkundige biedt daarbij voldoende mogelijkheden voor verdere taakdelegatie van geprotocolleerde zorgtaken en niet-zorggebonden taken.

drs. A. ter Brugge, senior-beleidswerker NHG
drs. R.S.M. Helsloot, senior-beleidsmedewerker NHG
C.J. in �t Veld, huisarts, hoofd afdeling Implementatie NHG
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #4 Gepost op: 21 april 2006, 14:12:11 »

Ik heb wel gehoord dat er NP's in de HA praktijk werken, maar nog niet dat er PA's werken.

SEH-verpleegkundige
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

« Antwoord #5 Gepost op: 21 april 2006, 19:28:12 »

Is dat in die hoedanigheid dan nog een groot verschil?

In Critical care stond deze week ook een interessant artikel over NP'ers in de HA zorg.
Ik zal proberen hem online te krijgen...heb geduld....

Roeping? Wie riep er dan!
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #6 Gepost op: 22 april 2006, 08:39:54 »

Voor zover ik het weet zijn de NP's meer verpleegkundig bezig en de PA's meer medisch.  Cool

SEH-verpleegkundige
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

ZiekenhuisForum | Powered by SMF 1.1 RC1.
© 2001-2005, Lewis Media. Alle rechten voorbehouden.

Het ZiekenhuisForum is een initiatief van