Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
16 September 2006, 13:18:00

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Nieuwe richtlijnen (NRR) voor BLS en ALS
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Nieuwe richtlijnen (NRR) voor BLS en ALS  (gelezen 289 keer)
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

Nieuwe richtlijnen (NRR) voor BLS en ALS
« Gepost op: 31 Maart 2006, 21:00:30 »

Is iedereen al op de hoogte van de nieuwe richtlijnen die eind maart zijn uitgegeven door de NRR?

Zie voor BLS: http://www.reanimatieraad.nl/docs/presentatie%20BLS.pdf

Zie voor ALS: http://www.reanimatieraad.nl/docs/Presentatie%20ALS.pdf

Ben benieuwd naar de reacties....

Roeping? Wie riep er dan!
Bram
Erelid

Geslacht: Man

Re: Nieuwe richtlijnen (NRR) voor BLS en ALS
« Antwoord #1 Gepost op: 1 April 2006, 13:33:51 »

Wij kunnen er straks naast gaan liggen als het nog verder omhoog gaat..

Vind het wel een voordeel dat je gewoon door kunt gaan met masseren op moment dat er geintubeerd is.
dat scheelt een boel getel enz..

Het zal vast voordelen hebben..
maar vind wel vreemd dat ze bijv. de plaatsbepaling eruit hebben gehaald..
heel vreemd..
kost meer ribben ben ik bang, maar goed..
En nu begin je weer met masseren ipv beademen, daar zit wel wat in..
want als je neervalt dan adem je vaak niet meer uit dus blijft het zuurstofrijke bloed achter.
daar kan je dan je voordeel mee halen.
peer99
Erelid

« Antwoord #2 Gepost op: 2 April 2006, 11:31:25 »

Is iedereen al op de hoogte van de nieuwe richtlijnen die eind maart zijn uitgegeven door de NRR?

Zie voor BLS: http://www.reanimatieraad.nl/docs/presentatie%20BLS.pdf

Zie voor ALS: http://www.reanimatieraad.nl/docs/Presentatie%20ALS.pdf

Ben benieuwd naar de reacties....

De zoveelste verandering in korte tijd, slechte zaak.

Het duurt 5 tot 10 jaar (of langer..) alvorens wijzigingen daadwerkelijk overal worden uitgevoerd.
Onomstotelijke verbeteringen bewijzen zich uiteindelijk altijd in de praktijk, dat kost nu eenmaal (veel?!) tijd.

Gemiste kans van de diverse organisaties om consensus en duidelijkheid te scheppen.

Het enge gevoel bedruipt me dat veranderingen vaker op basis van persoonlijke of organisatorische titel gebeuren (ego/aanzien)
dan de werkelijke noodzaak tot verbeteren.

Gr.P

God is a DJ
E.J.
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 2 April 2006, 22:41:26 »

De nieuwe richtlijnen zijn per 1 april wereldwijd ingevoerd, en ze zijn gebaseerd op een studie uit het UMC Utrecht.

Ik werk daar en ik zal kijken of ik een stukje achtergrond en onderzoek gegevens kan vinden die het meer helder maken.

Er zit namelijk wel wat in, waarom ze het veranderd hebben.

Daarnaast geloof ik dat het zeker ego strelend is voor de onderzoekers van het UMC Utrecht. Maar terecht toch? Als je zoveel mensen kunt overtuigen dat het ook beter kan?

peer99
Erelid

« Antwoord #4 Gepost op: 3 April 2006, 10:14:24 »

De nieuwe richtlijnen zijn per 1 april wereldwijd ingevoerd, en ze zijn gebaseerd op een studie uit het UMC Utrecht.

Ik werk daar en ik zal kijken of ik een stukje achtergrond en onderzoek gegevens kan vinden die het meer helder maken.

Er zit namelijk wel wat in, waarom ze het veranderd hebben.

Daarnaast geloof ik dat het zeker ego strelend is voor de onderzoekers van het UMC Utrecht. Maar terecht toch? Als je zoveel mensen kunt overtuigen dat het ook beter kan?

Inhoudelijk gezien kan ik met de nieuwe richtlijnen prima vooruit, daar gaat het niet om.

Al meer dan 20 jaar geleden leerde ik reanimeren zoals de huidige richtlijnen zijn. Ook de reanimatieraad
heeft midden jaren negentig al een consensus artikel geschreven om de verschillen in reanimatie te
structureren. De laatste 5 jaar word ik bijna ieder jaar geconfronteerd met 'vernieuwde' richtlijnen.
Intuberen, op de kap, weer intuberen, machinaal beademen, op de hand beademen, toch maar weer niet.
Eerst masseren, dan weer eerst ventileren (Internationaal), vervolgens nu weer eerst masseren.
Massages continueren, dan onderbreken, vervolgens weer continueren. 1x maximaal defibrilleren, 3x oplopend
en vervolgens weer 1x maximaal.

De nieuwe richtlijn is gewoon terug naar hoe het ooit geweest.Door de frequentie van veranderen,
bereik je nooit consensus en blijft iedereen het doen zoals gewend.

Ego streling een terechte reden voor verandering ..... geen wonder dat de gezondheidszorg in
Nederland een grote mislukking aan het worden is. Ik krijg sterk de indruk dat onderzoek en conclusies
belangrijker zijn dan het echte veldwerk.

Gr.P

God is a DJ
Jacques Schenk
Erelid

24613827 jacques_schenk@hotmail.com
« Antwoord #5 Gepost op: 3 April 2006, 12:46:25 »

De zoveelste verandering in korte tijd, slechte zaak.
Gemiste kans van de diverse organisaties om consensus en duidelijkheid te scheppen.
Het enge gevoel bedruipt me dat veranderingen vaker op basis van persoonlijke of organisatorische titel gebeuren (ego/aanzien)
dan de werkelijke noodzaak tot verbeteren.

Als je op de site van de ERC en ook de ILCOR kijkt dan zie je daar een vrij uitgebreide onderbouwing staat van de nieuwe regels waarover trouwens europese concensus bestaat. bronnen van onderzoeken. level of evidence etc zijn besproken

Treat the patient, not the number ...
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

« Antwoord #6 Gepost op: 4 April 2006, 19:25:24 »

Ik kan me als instructeur prima vinden in de nieuwe richtlijnen. De onderbouwing vind ik logisch, dit is een verhaal wat ik goed kan "verkopen".
Je moet deze richtlijnen zien als een verdere ontwikkeling van de reanimatietechnieken. Dat zegt niet dat we het vanaf 2002 h�lemaal verkeerd deden, onzin natuurlijk. Het is goed dat alles om de zoveel tijd tegen het licht gehouden wordt. We komen meer te weten, en ook heel belangrijk, steeds meer mensen in Nederland staan open voor dit soort trainingen...kijk maar eens wat voor gigantische vlucht de BHV genomen heeft?

In 1995 werd mensen nog geleerd dat ze noooooit op een kloppend hart mochten masseren, vervolgens werd mensen met allerlei verhalen de stuipen op het lijf gejaagd zodat ze het zekers wel uit hun hoofd lieten om op een reanimatiebehoeftige passant te springen! Anno 2006 pakken we dat heel anders aan, de nadruk ligt nu op het IETS doen. En op de snelheid van het handelen. Het streven is om iemand buiten het ziekenhuis binnen 40-50 sec aan de BLS te hebben! Het is verbazingwekkend om te zien hoe snel je leken zonder ervaring deze vaardigheden aan kan leren door het gebruik vh 4-stappenplan van de NRR. Er is dus zeker een ontwikkeling gaande...en juist de gewone Nederlander moet ook toe zijn aan nieuwe ontwikkelingen, want zij zijn uiteindelijk de BLS doelgroep. Als ik naar de nieuwe richtlijnen kijk en heb ik stiekem de hoop dat we nu zelfs mensen binnen 30 sec. aan het BLS'en hebben...

Even voor de goede orde...niet de LUCAS, maar de snel toegepaste BLS maakt het verschil op leven en dood....Zonder BLS kan er geen LUCAS, Ambu of PTCA nog iets verbeteren aan de situatie!

Kus Kus Kus

Roeping? Wie riep er dan!
Joost
Erelid

joostvdmortel@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #7 Gepost op: 4 April 2006, 23:17:38 »

Tis een goede zaak die echter aardig wat felxibiliteit van een organisatie verlangt. Zolang vernieuwen ook verbeteren is kan ik me er zeker in vinden.

Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: