Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
27 Augustus 2006, 10:25:25

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Gebruik Gordon op CCU
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: Gebruik Gordon op CCU  (gelezen 520 keer)
VENTrikel
Volledig lid

Gebruik Gordon op CCU
« Gepost op: 5 Januari 2006, 10:14:50 »

hallo collega's,
Begin 2006 willen ze bij ons op de CCU een nieuw verpleegkundig dossier invoeren. Het nieuwe dossier is volgens de systhematiek van Gordon. Zijn er CCU afdelingen waar al gewerkt wordt met een dossier volgens Gordon? en hoe is jullie ervaring daarmee?
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

Re: Gebruik Gordon op CCU
« Antwoord #1 Gepost op: 8 Januari 2006, 06:45:52 »

Jemig al die modellen! Ik denk dat je op een spoedeisende afdeling als de IC/CCU gewoon toe moet naar een verkorte anamnese...
AMPLE(= Allergie/ Medicatie/ Past/ Last meal /Event) uitvragen, en telefoonnummers/contactpersonen erbij en klaar. De rest is eigenlijk niet relevant voor de opname op een IC/CCU. Later op de afd.kan dat altijd nog gedaan worden. Gevolg van al deze modellen in de praktijk? Wordt niet of nauwelijks ingevuld! Cool

Roeping? Wie riep er dan!
Joost
Erelid

Geslacht: Man

joostvdmortel@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Januari 2006, 19:00:46 »

Het hanteren van een bepaald verpleegmodel kan handig zijn bij de zogenaamde �langligger� ik denk zelfs dat het noodzakelijk is bij deze patientencategorie. Maar helaas wil het personeel op de meeste IC-CCU�s er nog niet aan toe. Het levert voor de patient en zijn familie zeker voordelen op, en daar zijn we tenslotte voor. Het gaat te ver om hier uitleg te geven wat de voordelen al wel niet zijn, maar het zijn er een hoop.
Het werken met een verpleegmodel verlangt veel van onze verpleegkundige kant en weinig van onze medische kant, en er zijn veel plegen op een IC/CCU die de medische kant leuker vinden, terwijl ze nog steeds gewoon verpleegkundige zijn...... Rollende ogen

Tintin
Erelid

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Januari 2006, 22:02:43 »

Hi joost,

ik ben het deels wel met je eens, maar ik vind dat er veel te veel papierwerk wordt gemaakt. Er moet veel gerichter worden gekeken wat er met al die info gedaan wordt of gedaan moet worden. Maw wat voegt bepaalde informatie toe aan de zorg op de ic/ccu?
Ik denk dat er een onderscheid moet komen tussen korte, lange opnames.

De AMPLE voorziet in de belangrijkste informatie waar je vervolgens mee aan de slag kan (acute opname).Ik hoef dan echt niet te weten hoeveel thuiszorg iemand krijgt of hoe zijn sociale leven exact in elkaar steekt. Dit zijn zaken die veel later pas aan de orde komen. Ik denk dat er eens flink de bezem moet worden gehaald door alle anamneses en andere papiervretende activiteiten. Daar wordt veel meer onduidelijkheid dan duidelijkheid mee geschapen. Behalve dan als je met een superrrrrrr deluxe PDMS werkt natuurlijk!  Tong
De nadruk moet liggen op efficient werken, en d�t heeft er niets mee te maken dat ik de medische kant leuker zou vinden.

agilles
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Januari 2006, 14:27:26 »

ik denk ook dat bij korte opnames een uitgebreide anamnese niet zo relevant is. Bij langere opnames stellen wij een evv'er aan die dat soort zaken allemaal regelt......hoeft niet iedereen erachteraan!

er is altijd een zonnige zijde
Hans Anesthesie
Erelid

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Januari 2006, 14:34:49 »

Er wordt inderdaad veeeeeeeeeel te veeeeeeel geschreven op al de afdelingen. Alleen maar omdat iedereen het leuk vindt om te lezen.
Zeker op een spoedeisende of intensieve afdeling is de medische kant het belangrijkst. De sociale kant komt later. Neemt niet weg dat je als verpleegkundige wel een belangrijke schakel bent in het intermenselijk contact met je patient. Maar je moet prioriteiten stellen.

SEH en Anesthesie verpleegkundige
Joost
Erelid

WWW E-mail
« Antwoord #6 Gepost op: 18 Januari 2006, 18:28:44 »

Zou de wetgeving ook niet een belangrijke rol spelen met aldat schrijven. Ik ben er mee eens dat er effcicient gewerkt (geschreven) moet worden, niet scrhijven om het schrijven. Op de IC is de medische kant belangrijk, maar daar hebben we toch ook medici voor? Je bent en blijft verpleegkundige, dus je taakgebied ligt toch ook daar. Naast de medische zaken.

Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Januari 2006, 19:42:06 »

De wetgeving speelt zeker mee. Je bent als verpleegkundige verantwoordelijk voor je eigen handelen. En als er een klacht komt ben je blij dat je de zaken uitvoerig hebt beschreven.

SEH-verpleegkundige
Tintin
Erelid

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Januari 2006, 22:38:16 »

Maar leg mij eens uit hoe een anamnese van 4 kantjes in dit verhaal past?  Droevig

Joost
Erelid

WWW E-mail
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Januari 2006, 23:58:46 »

4 kantjes?! Rollende ogen Zijn jullie erop uit om een bestseller uit te gaan geven? Tja op die manier kan ik me voorstellen dat je er van af wilt....dus dan houd ik mijn Lippen verzegeld verder maar, en zou ik zeggen vooruit met die korte anamnese, vier kantjes zeg.......... Ik weet het niet

Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar: