Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
16 September 2006, 13:16:34

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Arterienaalden
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] Print
Auteur Topic: Arterienaalden  (gelezen 1609 keer)
peer99
Erelid

Geslacht: Man

Re: Arterienaalden
« Antwoord #30 Gepost op: 26 Oktober 2005, 00:19:20 »

Arteriepunctie en inbrengen arterielijn zijn voorbehouden handelingen. Als verplk feitelijk afblijven dus ....

Overigens, het kunstje is wel aan te leren, zoals ieder kunstje Grijns, de indicatie bepaald louter en uitsluitend een medicus

Gr.P

God is a DJ
Hans Anesthesie
Erelid

« Antwoord #31 Gepost op: 26 Oktober 2005, 14:11:55 »

Als verpleegkundige mag jij wel degelijk voorbehouden handelingen in opdracht verrichten!! Mits bekwaam!
Op de meeste SEH's prikken de verpleegkundigen de arteriele bloedgassen! En als je iets vaak doet, kun je het al snel beter als de rest Grijns

SEH en Anesthesie verpleegkundige
peer99
Erelid

« Antwoord #32 Gepost op: 26 Oktober 2005, 15:31:28 »

Ik ontken niet het feit van voorbehouden handeling en/of deze aan te leren is en bij gebleken kunde uitgevoerd mag worden.

Tsja, ik ken ook mensen die kundig zouden moeten zijn zonder het te kunnen.

Soms lijkt het of een verplk graag voor dokterje wil spelen, vond ik ook leuk, veertig jaar geleden met het buurmeisje Cool. Ik heb nu gekozen om verpleegkundige te zijn. Vandaar liever geen voorbehouden handelingen, hoewel soms ....

Gr.P

God is a DJ
NurseJ
Senior lid

Geslacht: Vrouw

Verpleegkundige MC/ LL IC-vpk

« Antwoord #33 Gepost op: 27 Oktober 2005, 14:19:41 »

Bij ons worden de arteriepuncties ook verricht door de verpleegkundigen (zowel IC-verpleegkundigen, MC-verpleegkundigen als ll-IC-verpleegkundigen), mits bekwaam.

Ook het zetten van een arterielijn doen de meeste IC-verpleegkundigen zelfstandigen en de LL-IC-verpleegkundigen leren dit ook tijdens de opleiding.

Als je weet hoe je de handeling moet verrichten (incl Allen-test) , welke complicaties er op kunnen treden, hoe je hierop actie moet ondernemen etc. Ben je mijn inziens als IC-verpleegkundige voldoende gekwalificeerd om een arteriepunctie te verrichten en/ of een arterienaald te zetten.

Flink aan de studie!!!! (IC)
Hans Anesthesie
Erelid

« Antwoord #34 Gepost op: 27 Oktober 2005, 19:59:50 »

M.a.w: wat maakt die dokter (denk aan jonge arts ass.) meer bekwaam dan jij die het al lang doet.

Peer kiest ervoor om verpleegkundige te zijn. Dat is duidelijk genoeg. Maar ook hij zal een infuus moeten kunnen prikken en een injectie moeten geven en een maagsonde moeten inbrengen en een catheter enzovoortzzzz Knipoog Dus helemaal je ervan onthouden is uit den boze.
Andere verpleegkundigen kiezen meer voor het technische aspect binnen hun beroep.
Dit vindt je op de SEH, IC en bij de anesthesie. Daar kom je automatisch meer dan elders in aanraking met de wat complexere patient die wat meer voorbehouden handelingen behoeft!
Dat maakt het werk m.i. erg aantrekkelijk. Daarmee pretendeer ik niet dat ik voor doktertje wil spelen zoals Peer99 dat veertig jaar geleden deed met zijn buurmeisje.....stoute jongen Droevig

SEH en Anesthesie verpleegkundige
Pagina's: 1 2 3 [4] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: