Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
24 december 2005, 20:24:56

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken

+  ZiekenhuisForum
|-+  Algemeen
| |-+  Algemene vragen
| | |-+  Hospitalisatie...
« vorige volgende »
Poll
Vraag: Wat vinden jullie van werken met N@Tschool  (Poll gesloten: 19 september 2005, 16:50:12)
Verschrikkelijk - 0 (0%)
afschaffen!! - 1 (100%)
even wennen - 0 (0%)
komt wel goed - 0 (0%)
super - 0 (0%)
Totaal aantal stemmen: 1

Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: Hospitalisatie...  (gelezen 253 keer)
carlijn
Senior lid

Geslacht: Vrouw

~'Don't worry, be happy'~

Hospitalisatie...
« Gepost op: 14 september 2005, 16:50:12 »

Heey allemaal...
Ik ben druk bezig met een werkstukje voor praticum over bedcomplicaties..Ik moest er 10 vinden...En nou is dat wel gelukt alleen ik kan nergens een goede omschrijving vinden van het begrip Hospitalisatie. En ik kan ook nergens vinden wat de preventieve maatregelen ervoor zijn...Dus hopelijk weet iemand van jullie er antwoord op 

Groetjes Carlijn!! 

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Geslacht: Man

Medic will help

Re: Hospitalisatie...
« Antwoord #1 Gepost op: 15 september 2005, 06:06:08 »

Wat is N@Tschool? 

SEH-verpleegkundige
carlijn
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 15 september 2005, 14:53:36 »

heey,

natschool is een programma'tje wat ze zouden moeten afschaffen... Tegenwoordig moet je als eerste jaars student verpleegkunde daar alles op neerstallen. Al je beroepsproducten die je maakt moet je daar in je portfolio zetten...maar het werkt voor geen meter dus als het aan mij ligt, afschaffen die handel!!!

Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #3 Gepost op: 15 september 2005, 16:02:59 »

Ik ken het niet. Dus kan ik er ook geen mening over geven.

SEH-verpleegkundige
carlijn
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 15 september 2005, 18:35:58 »

logisch 

maar weet je misschien wel iets over hospitalisatie???

kuz

Christian
Global Moderator
Erelid

cvdweele@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 16 september 2005, 18:41:38 »

Hopelijk heb je hier wat aan:

Hospitalisatie betekend letterlijk ‘opname in het ziekenhuis’, maar in de gezondheidszorg heeft het een andere betekenis gekregen, namelijk ‘gewend raken aan en afhankelijk worden van de zorg van een zorginstelling, maar ook dat iemand te veel gewend raakt aan de tijden, regels en gewoonten van de zorginstelling en daardoor passief raakt.
Geleidelijk aan ontstaat een steeds grotere afhankelijke opstelling van de zorgvrager, waarbij hij uiteindelijk alleen nog maar verzorgd wil worden en zo min mogelijk zelf doet. Dit geldt niet alleen voor die zaken die hij (tijdelijk) niet meer kan, maar ook voor de dingen die hij nog heel goed zelf kan doen, ook al kosten deze moeite.

De gevolgen voor de zorgvrager
De gevolgen van hospitalisatie kunnen verstrekkend zijn. Dat geldt zowel voor de zorgvrager als voor de verzorging zelf en voor andere zorgvragers. Hospitalisatie heeft een negatieve  uitstraling. Het verhoogt de werkdruk en het kan irritatie oproepen van zowel collega’s en medebewoners. Vandaar dat het uit oogpunt van primaire preventie belangrijk is dat hospitalisatie zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Bij hospitalisatie is er sprake van:
- Onderdanig en soms nederig gedrag tegenover het personeel.
- Afhankelijkheidsgedrag.
- Nauwelijks of geen belangstelling voor zaken als kleding en uiterlijk.
- Overdreven bewondering voor het personeel.
- Zeer oppervlakkige emoties.
- Geen of nauwelijks belangstelling voor de toekomst.
- Verwaarlozing van sociale contacten (introvert gedrag).
- Een overdreven belangstelling voor onbelangrijke zaken.

Gevolgen voor de omgeving
Wanneer er in de relatie met de zorgvrager een negatieve sfeer is ontstaan en je hier niets aan meent te kunnen doen, is de kans groot dat je routinematig gaat werken. De relatie wordt dan kil en je laat geen gevoelens van jezelf meer zien. Routinematig handelen sluiten creativiteit en flexibel inspelen op de situatie uit. De zorgverlening krijgt hierdoor iets mechanisch. Gevoelens worden door een routinematig werken verdrongen door desinteresse.
Er zijn genoeg voorbeelden van routinematig werken, je luistert bijvoorbeeld niet echt als een zorgvrager je iets verteld. Je voert handelingen automatisch uit en de belangstelling voor je werk is duidelijk afgenomen.
Routine kan overgaan in hospitalisatie. Bij dit laatste zijn de gewoonten van de verzorgende zo vastgeroest, dat iedere verandering onrust oproept. ´Nee, mevrouw, op deze afdeling doen we het altijd zo´ is een voorbeeld van hospitalisatie. Gehospitaliseerde zorgverleners hebben grote moeite met voorstellen tot verandering.
Er is natuurlijk niets op tegen om vaste gewoonten in je werk te hebben, zolang het belang van de zorgvrager maar voorop staat. Wanneer het routinematig werken de enige manier is geworden om met zorgvragers om te gaan, is de kans op burn-out heel groot geworden. Dat betekend dat je letterlijk opgebrand bent.

Hospitalisatie voorkomen
Het is belangrijk dat een zorgvrager die in een zorginstelling verblijft een bepaalde eigen verantwoordelijkheid behoudt, om te voorkomen dat hij geheel afhankelijk wordt van anderen, met name de zorgverleners.
Er zijn drie fasen bij zorgverleners, prettige spanning, stress en burn-out. In de eerste fase is het belangrijk om alert te blijven op voldoende uitdaging in je werk. Om fase drie te voorkomen, is het belangrijk om in fase twee actief hulp te zoeken. Heel veel zorgverleners bevinden zich in die fase. Deze fase kan jarenlang voortbestaan zonder verandering. In fase drie is het noodzakelijk geworden om hulp te zoeken binnen en buiten de instelling. Burn-out kan tot langdurig ziekteverzuim leiden.
Het voorkomen moet een uitgangspunt in je attitude als verpleegkundige. Het actief betrekken van de zorgvrager en die ook echt centraal stellen in je handelen, is een van de beste manieren om hospitalisatie te voorkomen. In de praktijk doe je dat onder meer door zorgvragers veel voorlichting te geven. Want als je wilt dat iemand kan beslissen (bijvoorbeeld ten aanzien van de behandeling of ten aanzien van de zorg), moet hij wel weten waarover het gaat en wat de mogelijkheden zijn. Daar kun je ook door middel van voorlichten bij helpen. Daarmee is het voorkomen van hospitalisatie in zorgsituaties een voorbeeld van primaire preventie door de verpleegkundige.

Bron: www.christianvanderweele.nl 

Christian

carlijn
Senior lid

« Antwoord #6 Gepost op: 18 september 2005, 10:56:13 »

Eey,

Super bedankt!!!!
En of ik daar iets aan heb 

kusss

Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #7 Gepost op: 20 september 2005, 06:08:04 »

logisch 

maar weet je misschien wel iets over hospitalisatie???

kuz
Christian heeft het ondertussen al uitvoerig uit de doeken gedaan. Mijn  dank daarvoor. 

SEH-verpleegkundige
carlijn
Senior lid

« Antwoord #8 Gepost op: 20 september 2005, 15:33:14 »

Jaja, en ik heb er zeker iets aan gehad

dusse THANX 

carlijn
Senior lid

« Antwoord #9 Gepost op: 21 september 2005, 10:07:18 »

Zou het kunnen zijn dat je als verpleegkundige...hospitalisatie in de hand werkt??
Ik denk namelijk van wel...

Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

ZiekenhuisForum | Powered by SMF 1.1 RC1.
© 2001-2005, Lewis Media. Alle rechten voorbehouden.

Het ZiekenhuisForum is een initiatief van