Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
28 Augustus 2006, 07:26:50

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  De IC (slecht) in het nieuws
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Print
Auteur Topic: De IC (slecht) in het nieuws  (gelezen 425 keer)
Jan A.
Senior lid

free your mind and your ass will follow

Re: De IC (slecht) in het nieuws
« Antwoord #10 Gepost op: 7 September 2005, 10:55:57 »

Als je het rapport goed leest zie je vanzelf dat er eindelijk eens de fouten benoemd worden die we elke dag onder ogen zien. Veelal overschatten IC's zich. Maar wie is dat fenomeen "IC" dat zich overschat?
Dat zijn de intensivisten, het managementteam maar ook de IC-verpleegkundigen. De Ic verpleegkundigen op een level 2 IC die eigenlijk maar een level 1 IC is, en het nooit anders gewend is, doet evengoed mee aan die overschatting. Dat ligt aan de positie en de zelfstandigheid van de IC verpleegkundigen. Als je dan ook ziet dat er mensen opgeleid worden op level 1 IC's vraag ik me persoonlijk af welke standaard je probeert te bereiken met een uniforme opleiding. Is het niet zo dat je , na je opleiding , in principe universeel inzetbaar dient te zijn en continu up to date moet zijn. om een continuiteit van hoge zorg aan de patient te kunnen waarborgen?
Het wordt eens tijd, denk ik, dat we zelf ook eens met kritiek moeten leren omgaan en niet ons direkt focussen op het feit dat er nou iemand erachter is gekomen dat er iets mis is.

Officier (bd) geneeskundige dienst
Verpleegkundige A
IC/CCU verpleegkundige
anaesthesie verpleegkundige
ECMO verpleegkundige
flightnurse/paramedic
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

« Antwoord #11 Gepost op: 8 September 2005, 17:18:02 »

Ik heb gewerkt en ben opgeleid op een level 3 ICU (academisch), werk nu op een level 1/2 ICU.

"Wij" hebben ook sepsis/MOF/ARDS pati�nten. Buikligging is geen probleem.Op het moment dat ze in aanmerking komen voor CVVH gaan ze over, en dat werkt prima. Ons team bestaat voornamelijk uit mensen die uit grotere centra komen, dus de know-how is aanwezig. Of je moet opleiden op onze IC...ik denk dat je als cursist een keuze moet hebben...ik adviseer om ergens naar toe te gaan waar je "alles"een keer mee maakt...

Onderschat de kwaliteit van de level 1/2 ICU's niet...dat is een valkuil waar meerdere academische collega's in tuimelen.(ik was daar ��n van..). Je moet als IC's je beperkingen kennen, maar iedere opvang, hoe ziek de pati�nt ook is MOET gegeven kunnen worden.

Bijkomend probleem op de kleinere IC's is dan ook nog dat er geen 24/7 intensivisten/AG(N)IO's aanwezig zijn...er komt dus juist h��l veel aan op je parate kennis/praktijkervaring! Dat betekent dus dat je min of meer zelf een bahandeling start/voortzet als er 's nachts een sepsis o.i.d. binnen� komt.... en dat stukje zelfstandigheid miste ik altijd een beetje in het academische.

Je hebt/krijgt veel vrijheid waar je met de wet BIG in je achterhoofd heel secuur mee om moet gaan! En ook dat vereist kwaliteiten, dat is niet voor iedere (level3) collega weggelegd...

Roeping? Wie riep er dan!
Bram
Erelid

Geslacht: Man

« Antwoord #12 Gepost op: 11 September 2005, 14:56:40 »

Of je moet opleiden op onze IC...ik denk dat je als cursist een keuze moet hebben...ik adviseer om ergens naar toe te gaan waar je "alles"een keer mee maakt...

het is niet altijd mogelijk om op een ICU level 3 de opleiding te volgen, want dan zou ales die kant op gaan.
Ik ga ook mijn opleiding volgen op een ICU level 1 , maar denk niet dat i kdaar altijd blijven wil, want je moet meer hebben meegemaakt voor je verder kan gaan bijv. de ambulance op.
dus mijn voorkeur heeft wel om ooit op level 3 te werken,  maar om een opleiding daar te doen is niet altijd mogelijk.
Tintin
Erelid

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

« Antwoord #13 Gepost op: 11 September 2005, 16:33:53 »

...voor op de ambu heb je de ervaring van een level 3 ICU echt niet nodig. CCU zou al volstaan...

Roeping? Wie riep er dan!
leviathan
Nieuw lid
*

« Antwoord #14 Gepost op: 23 September 2005, 15:15:51 »

My 6 mo. old daughter was hospitalized at one of best University medical centers in Holland.
She was admitted for a PA banding.
Post-operative everything went wrong that could go wrong: cardiac arrest due to tamponade, sepsis,liver faillure, pneumonia, etc.
Turns out she was operated while she had pneumonia, this after carefull review of post-operative cxr's after her surgery.(shouldn't a carefull review be done pre-operative?)
I noticed several mistakes being made during her stay in the PICU.
Foley catheter tubing hanging over the bedrail. Oxygen tubing placed in stomach at 1liter instead of +/- 1 cm in her nostril causing severe abdominal bloating. Kangaroo feeding pump malfunctioning. Curling of the nasogastric tube in the back of her throat creating gag and cough reflexes. Infiltration of peripheral IV and trying to tell me it wasn't, but when I left the ICU for an hour and came back the IV was dc'd and restarted in her other hand.
To top it all off, she was ready to be transferred to the pediatric ward with a HR>200 and a Resp.R > 66. I protested but was told this was normal, lo and behold a cardiac arrest the same day due to tamponade where they removed +/- 200 ml old blood (thank god this happened while still in the ICU).
Fortunatly she has no neurological or any other effects from the cardiac arrest and is a happy lil baby again.
Now we are getting ready for round 2, repair of her VSD.

dopie
Senior lid

« Antwoord #15 Gepost op: 25 September 2005, 16:02:02 »

This is really a horror story. Geschrokken I can imagine there is not much trust left. Did you consider another hospital?Verbaasd?
I wish you all the best for round 2 and I hope your little girl will get better soon.
Good luck!!! ;)Dopie

IC/CCU-Verpleegkundige
Pagina's: 1 [2] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: