Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
28 Augustus 2006, 11:34:52

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  De IC (slecht) in het nieuws
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: De IC (slecht) in het nieuws  (gelezen 426 keer)
Jacques Schenk
Erelid

Geslacht: Man

24613827 jacques_schenk@hotmail.com
De IC (slecht) in het nieuws
« Gepost op: 1 September 2005, 08:52:02 »

Ze moeten jullie (werkgevers) wel hebben, vandaag 2 artikelen over de kwaliteit op ICU afdelingen, een nederlandse http://www.telegraaf.nl/binnenland/24846551/Alarm_om_medische_zorg_op_ic.html
(waar in telegraafstijl ook de ambu verpleegkundige een veeg krijgt)
en het betreffende artikel van de inspectie: http://www.igz.nl/bestanden/Rapport%202005-09%20Intensieve%20zorgen.pdf
en een engels artikel:
http://www.medscape.com/viewarticle/510594?src=hp32.infocus

Treat the patient, not the number ...
Bram
Erelid

Re: De IC (slecht) in het nieuws
« Antwoord #1 Gepost op: 1 September 2005, 10:01:41 »

tja en op sommige momenten kan ik me die kritiek best voorstellen als ik eerlijk moet zijn, niet altijd, maar in sommige gevallen denk ik pff doe wat
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

« Antwoord #2 Gepost op: 1 September 2005, 13:17:49 »

Helaas, helaas...ze hebben gelijk!!
En dan weet de inspectie nog maar het topje van de ijsberg... Droevig

Roeping? Wie riep er dan!
ic-pleeg
Senior lid

I.C.U. on the ICU

WWW E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 4 September 2005, 20:34:16 »

Het is weer eens typisch Nederlands dergelijke artikelen breed ui te meten in de pers. Schandalig hoeveel fouten er wel niet in de zorg gemaakt worden!!

Wel heren 'deskundigen' ik heb een nieuwtje voor jullie, in de zorg worden net zoveel fouten gemaakt als bij de boekhouders, alleen kan deze laatste groep het met een streek Tippex (spreekwoordelijk) oplossen. In de zorg lukt dit natuurlijk niet.

Ik ben het volledig eens met de stelling dat we allemaal kritisch naar ons functioneren moeten kijken en hier verbeterpunten uit moeten halen. Fouten maken is menselijk en dus in veel gevallen niet te voorkomen, geef die fouten dan wel toe, de pati�nt (of nabestaande) heeft hier recht op.

Danny.

IC/CCU-verpleegkundige
Docent EH/(P)BLS/AED
Tintin
Erelid

« Antwoord #4 Gepost op: 5 September 2005, 09:15:10 »

Ik heb het rapport eens goed doorgelezen, en daar zitten  toch aardig wat verbeterpunten in. Met name voor de kleinere IC's. Ik herken er veel in en hoop dat dit rapport een reden zal zijn in de organisatie van deze IC"s eens flink wat te gaan veranderen. Met name de medische organisatie geeft hiaten in de zorg en daar is geen woord van gelogen!!

En als je leest dat een groot deel van de IC's zichzelf als klasse II of III indeelt terwijl ze I of II zijn...dan getuigd dat ook niet echt van veel inzicht.

Als je het rapport met de juiste instelling leest dan kan je er een hoop verbeterpunten uithalen die volkomen terecht zijn. Ik zou het een goede ontwikkeling vinden als er een regelmatige visitatie plaats zou vinden op de IC's in het land. Gewoon ter controle...

Joost
Erelid

joostvdmortel@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 5 September 2005, 17:01:28 »

Ach, het is altijd goed kritisch te zijn, maar om dit inderdaad zo breed uitgemeten te zien, lijkt mij ook niet helemaal nodig. Of gaat elk onderzoek naar het funtioneren van een instelling of bedrijf gepubliceerd worden? Er lijken mij wel andere zaken belangrijker op dit moment om aan te werken, bijv. de omgangsvormen en houding naar elkaar toe van de mensen in Nederland oid.

Tintin
Erelid

« Antwoord #6 Gepost op: 5 September 2005, 18:34:57 »

Zo "breed uitgemeten" is het nu ook weer niet...veel rapporten/off.onderzoeken van het ministerie zijn in te zien. Het is nu ook weer niet zo dat het huis aan huis verpreid is ofzo!

Als je de juiste link weet kan je het inzien...net zoals zoveel rapporten...bouwfraude etc...

ic-pleeg
Senior lid

I.C.U. on the ICU

WWW E-mail
« Antwoord #7 Gepost op: 5 September 2005, 19:10:50 »

Hallo Tintin,

Ik ben het met je eens dat alle rapporten met de juiste link zijn in te zien. Zoals gezegd vind ik het ook goed dat we onszelf eens een spiegel voorhouden.

Wat betreft huis aan huis verspreiding: in onze regio heeft meer dan 90% van de huisgezinnen een krant. Het bereik van een melding in de krant is dus statistisch groter dan bij een huis-aan-huis verspreiding (het papierbakfenomeen).

Danny.

IC/CCU-verpleegkundige
Docent EH/(P)BLS/AED
Joost
Erelid

joostvdmortel@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #8 Gepost op: 6 September 2005, 06:53:24 »

Zo breed is het nu ook weer niet dat het aan huis verspreid wordt, maar de media springt er wel weer erg happig op in, met allerlei krantenkoppen die doen denken dat het einde van de wereld nabij is.  En dat valt mi dan ook wel weer mee.  Het lijkt mij meer sensatie honger, en waarschijnlijk voor niets want er gaat zoals altijd toch maar weinig veranderen.

Cardiopleeg
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 7 September 2005, 01:30:58 »

Ik denk dat je deze raporten zeker kan gebruiken je om van je fouten te leren. Maar zeker ook van de fouten die anderen maken.
Het is inderdaad zeker jammer dat er IC's zijn die er een andere mening op na houden dan de commissie. Maar dat wil nog niet zeggen dat er geen goede zorg wordt verleent. Stel dat we iedereen overplaatsen waarvan we zeggen, die is echt ziek. Kan mij niet voorstellen dat andere (grotere centra) hierop zitten te wachten.

Verder is het wel een trend (zeker van het NOSJournaal) om alles gelijk zorgelijk te noemen en op deze manier onrust te zaaien. Zover ik weer gaan de meeste mensen nog steeds niet tussen 6 plankjes onze IC af, dus zal het met de medische zorg redelijk goed zitten. Tuurlijk zijn er verbeterpunten, maar dat blijft altijd (mits je kritisch naar jezelf(afdeling) blijft kijken).

Groet
Cardiopleeg

The patient who has been dying all night finally meets his maker 12.5 minutes before shift change.
Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar: