Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
26 September 2006, 16:17:03

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Delta - en Centrale temperatuur
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: Delta - en Centrale temperatuur  (gelezen 435 keer)
Joost
Erelid

Geslacht: Man

joostvdmortel@hotmail.com
WWW E-mail
Delta - en Centrale temperatuur
« Gepost op: 19 Augustus 2005, 01:41:50 »

Hallo allemaal,

Wie weet of heeft een site waar de Delta temp wordt uitgelegd. In relatie met de Centrale als het eventueel kan. Alvast bedankt!

Groeten Joost

Jacques Schenk
Erelid

24613827 jacques_schenk@hotmail.com
Re: Delta - en Centrale temperatuur
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Augustus 2005, 09:46:57 »

Delta temperatuur klinkt als "verschil in temperatuur", dus zal er gekeken worden naar verschillen in temperatuur tussen verschillende delen van het lichaam ?

Als je in Google zoekt vindt je met "delta temperature" en "patient" niet zo heel veel.
Zoek je naar "differential temperature" samen met "patient" dan krijg je wel wat hits, maar schijnbaar zijn er een aantal verschillende toepassingen.

1. op verschillende plaatsen op de (vrouwen)borst worden sensors aangebracht die temperatuurverschillen tussen verschillenende delen van de borst kunnen waarnemen, bestaat er een significant verschil tussen bepaalde delen dan kan dit duiden op een plaatselijke verhoogd metabolime (bijvoorbeeld een gezwel). Het schijnt als een soort thuistest voor vrouwen gebruikt te worden ?

2. Bij letsel van het ruggemerg (ook MS) blijken opnames met infraroodcamera's (Nerve scope) soms verschillen in temperatuur te kunnen registreren tussen delen die normaal functioneren en delen die gestoord zijn. (links-rechts verschillen)

3. Bij de bewaking van patienten wordt het verschil gemeten tussen de kerntemperatuur en de temperatuur van het scrotum. het hoe en waarom heb ik nog niet gevonden, maar ik zoek verder...
(het werd in ieder geval gebruikt bij het onderzoek dat aantoonde dat boxershorts beter waren voor de kwaliteit van het sperma� Grijns)

4. Er schijnen speciale delta temperatuurcatheters te zijn (Cobra cannule) die bij een grote operaties het temperatuur verschil meten tussen het brein en de kern van het lichaam in situaties waar men het brein op een verlaagde temperatuur wil houden terwijl de romp op een normale temperatuur wordt gehouden (tijdens cardiopulmonary bypass operaties)

Gaat het om een van deze toepassingen of betreft het iets heel anders ?

Treat the patient, not the number ...
Joost
Erelid

WWW E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Augustus 2005, 12:37:31 »

Je hebt de juiste toepassingen te pakken. Het gaat inderdaad om het verschil centraal en perifeer. Waarmee je bijvoorbeeld de mate van shock kan vaststellen. Mar ik zal een gaan kijken met de tips die je gegeven hebt als zoekopdracht! Enne.... ben ik blij dat ik boxershorts draag  Grijns

Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Augustus 2005, 14:06:53 »

Ik heb hier alleen mee gewerkt bij thorax chirurgische pat. de intensivist daar wilde altijd de Delta temp weten, dat is dus het verschil tussen huid en centrale temp...staat ook benoemd in de IC opl.boeken (rode en de groene). Wij deden de huidtemp op het scheenbeen meten en de centrale rectaal....gewoon met een module in de monitor.

Wat wil je hier precies over weten? Rollende ogen

Greetzzzzz.

Roeping? Wie riep er dan!
Joost
Erelid

WWW E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Augustus 2005, 14:50:40 »

Ik ken de meting, en ik heb het inderdaad geleerd uit de IC boeken. Maar het zou leuk zijn als ik een website had die er over ging en die ik op mijjn site kon zetten. Omdat er klaarblijkelijk toch wel vraag naar is. Dus wat ik wil...... (is heel veel) maar wat ik dan nu wil is een website waar bovenstaande uitgelegd staat. Heeft iemand die?

Jacques Schenk
Erelid

24613827 jacques_schenk@hotmail.com
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Augustus 2005, 15:12:09 »

Tja Joost misschien moet je het op je eigen website zetten en de inhoud uit de leerboeken Intensice-Care Verpleegkunde halen.

Ik zag trouwens dat het ook gebruikt werd om lichaamsdelen te bewaken die na amputatie weer aangezet zijn.

Ik heb nog even verder gezocht maar niet iets kunnen vinden helaas m.b.t. shock

Treat the patient, not the number ...
Joost
Erelid

WWW E-mail
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Augustus 2005, 23:57:57 »

In ieder geval super bedankt voor jullie hulp. Zit inderdaad niets anders op dan 'even' Tong een website te maken...... Maar wie weet komt dat er nog van, weet ik in ieder geval waar ik mijn info vandaan moet halen  Knipoog

Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Augustus 2005, 00:15:16 »

Patienten met letsel van het ruggemerg kunnen een poikilothermie ontwikkelen (ik hoop dat ik het goed geschreven heb). Ze nemen dan de temp van de omgeving aan. Je kunt dan tijdig ingrijpen dat de patient niet teveel afkoelt.
http://www.dinosaurus.net/endo.htm
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=poikilothermie&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

SEH-verpleegkundige
Hans Anesthesie
Erelid

« Antwoord #8 Gepost op: 24 Augustus 2005, 21:02:59 »

Wij gebruiken op de OK de Delta temp. om de mate van onderkoeling te bewaken. Je doet er alles aan om je patient warm te houden maar na verloop van tijd en zeker bij langdurige ingrepen zal de lichaamstemperatuur gaan dalen. Op het moment dat de delta temperatuur oploopt, ( het verschil tssen kern en schil wordt dus groter) moet je opassen. Is het verschil meer dan 7 graden Celcius moet de patient zeker nabeademd worden.

SEH en Anesthesie verpleegkundige
Pieter Joziasse
Administrator
Erelid

IC- en Ambulanceverpleegkundige

WWW E-mail
« Antwoord #9 Gepost op: 27 Augustus 2005, 23:46:29 »

Zelf ken ik deze Delta-temp in relatie tot de cardiochirurgische pati�nt die net op de IC terugkomt van OK. Om tijdens het opwarmen van de pati�nt hypotensie te voorkomen, kan je dit vullen op geleide doen van het verschil tussen perifere en centrale temp.

Op die manier kan je iets gerichter vullen, om enerzijds hypotensie te voorkomen, en anderzijds het hart niet onnodig verder te belasten met teveel vulling.

webdesign, webhosting & webvertising

webwinkels, betalingsystemen en debiteurenbeheer
Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar: