logo Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 oktober 2005, 01:47:02
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!

+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Familie van overledene
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Onderwerp: Familie van overledene  (gelezen 129 keer)
Harold
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

Bekijk profiel
Familie van overledene
« Gepost op: 18 juli 2005, 09:26:22 »

Los van alle boekjes over dit onderwerp ben ik benieuwd naar wat je tegen familie zegt als hun dierbare net overleden is.

Wat helpt?
Wat moet je absoluut niet zeggen? En waarom niet?
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

Bekijk profiel
Re: Familie van overledene
« Antwoord #1 Gepost op: 18 juli 2005, 13:51:49 »

Heel moeilijk om hier zomaar even een antwoord op te geven. Ik vind het altijd sterk afhankelijk van de situatie:
- Jong of oud
- overlijden verwacht of onverwacht
- De "klik" die je met de nabestaanden hebt (ik ben ook maar een mens..)

Ik denk ook dat het e.e.a. niet zoveel verschilt met de verpleegafdeling. Soms stort ik me helemaal in de begeleiding, soms staan de mensen het niet toe dat je dichterbij komt...moet je ook respecteren. Blijft een zeer gevoelsmatige situatie die je goed moet aanvoelen. Verder vind ik het altijd belangrijk dat je op alle vlakken eerlijk blijft, in de verwachtingen die je schept als iemand slecht ligt, maar ook eerlijk zijn over je eigen emoties. Soms voel ik gewoon weinig, of staat mijn hoofd niet naar intensieve begeleiding, dan doe ik het dus niet en delegeer zo mogelijk naar een collega. Maar het komt ook voor dat het contact zo goed was met de familie en je het hele traject begeleid hebt dan sta ik zelf ook met tranen in de ogen...ik schaam me daar niet (meer) voor.

Roeping? Wie riep er dan!
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Geslacht: Man

Medic will help

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 18 juli 2005, 20:34:33 »

Op de SEH vaak een andere situatie dan op de verpleegafdeling. Het komt meestal onverwacht. Ongevallen, acute ziekten. De familie heeft vaak geen ahscheid van de patient kunnen nemen.
Eerlijk tegen de mensen vertellen dat de patient overleden is en er niet omheen draaien. Afhankelijk van de reactie van de nabestaanden hoe je hier op reageert.

SEH-verpleegkundige
NurseJ
Senior lid

Geslacht: Vrouw

Verpleegkundige MC/ LL IC-vpk

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19 juli 2005, 15:17:45 »

dat is inderdaad moeilijk om daar een antwoord op te geven.. het ligt ook heel erg aan hoe de situatie is.
Is het onverwachts? was er al slecht nieuws? is er geabstineerd?

en zoals hierboven ook al genoemd is, een beetje aanpassen en doseren op de familie. Als je die pat al een paar dagen hebt verpleegd ken je de fam meestal ook al wel een beetje en dan weet je ook wat de stand van zaken was en wat hen de afgelopen dagen verteld is (door jezelf en bijv in een famgesprek). Hier kan je dan op inhaken.
In de meeste gevallen op de IC is de familie wel van de ernstige situatie op de hoogte gebracht, ook het feit dat er altijd complicaties kunnen optreden wordt vaak aangehaald.

Maar als het onverwachts is, dan is het moeilijker. Als je de pat niet kent, en alleen in die situatie hebt meegemaakt. Bij ons wordt in deze situatie ook vaak door de arts met de familie gesproken.

Flink aan de studie!!!! (IC)
Joost
Senior lid

Geslacht: Man

joostvdmortel@hotmail.com
Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 21 juli 2005, 13:02:11 »

Een belangrijke regel die ik voor mezelf onthou is: Wat vraagt de familie nu precies van mij? Is de vraag die ze stellen wel de vraag waar ze antwoord op willen hebben, of bedoelen ze iets anders? Dus vraaggericht begeleiden als het ware.

Andere belangrijke (en denk ik wel moeilijkste) beschrijf hun gevoel en verifieer dat, daarmee begrijpt de familie dat jij hun begrijpt. Daarmee krijg je al een vertrouwensband en die is cruciaal voor de verdere begeleiding.......

Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: