Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
14 September 2006, 19:46:55

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  medicatie via de beademing
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: medicatie via de beademing  (gelezen 371 keer)
F.u.
Volledig lid

medicatie via de beademing
« Gepost op: 17 Maart 2005, 10:24:40 »

er zijn veel manieren van inhaleren van medicatie door de beademingsslangen, ik zoek ervaringen aangaande medicatie toediening via een pufje, in de beademingsslangen, aerosol toediening.

wij doen het nu via waterset-ballon en/of neb-u-inhaler.
En ook dat nog op veschillende dikwijls ongewenste manieren.

ben benieuwd.

fred
Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

Re: medicatie via de beademing
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Maart 2005, 20:15:06 »

Hi Fred,

Ik denk dat een hele andere vraag zou kunnen zijn of het al werkelijk zoveel therapeutische meerwaarde heeft om te sprayen (lees aerosol)?? Daar zijn de meningen al jaren ernstig over verdeeld, maar ondanks dat doen we het nog steeds...... Verbaasd Overigens sprayen wij nog op de conventionele methode(afkoppelen dus!)..niet handig dus ik ben erg benieuwd naar de reacties!

Greetzzzzzzzz Kus

Roeping? Wie riep er dan!
dawoef
Volledig lid

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Maart 2005, 04:31:40 »

de aerosol wordt bij ons gegeven via een aerochamber die op de endotracheale tube wordt gezet (dus ook afkoppeling van de beademing) en dan met de slappe ballong bagsqueezen....

Er bestaan systemen zonder afkoppeling (namen ben ik kwijt) maar ik denk dat de prijs te hoog ligt om er echt gebruik van te maken.....
schoonhoven
Nieuw lid
*

« Antwoord #3 Gepost op: 8 April 2005, 10:03:23 »

bij ons zit er op de disposable beademingsslangen een koppelstukje waaraan je een vernevelapparaatje aanhangt. dit verbindt je met een dun doorzichtig slangetje met de beademingsmachine. vervolgens geef je op de beademingsmachine aan dat je wilt vernevelen. je hoeft dus niets los te koppelen. beademing gaat gewoon door. zodra de vloeistof op is, houdt de beademingsmachine vanzelf op met vernevelen. dit is een hele pati�ntvriendelijke en ook verpleegkundig vriendelijke methode. kost namelijk geen extra tijd. de machine doet het werk.
nind
Nieuw lid
*

« Antwoord #4 Gepost op: 13 April 2005, 09:48:23 »

Wij hebben een T-stukje die je tussen de beademingsslang en de tube plaatst. Het voordeel van dit T-stukje is dat er een klein veertje met klepje in zit die het T-stukje afsluit zodra je het medicatiepotje wisselt of loskoppelt. De beademing wordt dus niet gestopt en je kunt het T-stukje gewoon laten zitten wanneer je klaar bent met vernevelen. Het wordt gemaakt door Hudson.
Joost
Erelid

Geslacht: Man

joostvdmortel@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 8 Juli 2005, 00:01:02 »

Ik las dat de vraag was of aerosol beter zou zijn dan andere technieken. Op de volgende site, met documenten (Word) staan een aantal studies naar aerosol therapie, misschien leuk om te lezen?
Studies aerosol

Parel
Junior lid
**

in opl. CC/IC vpk.

« Antwoord #6 Gepost op: 8 Juli 2005, 21:40:28 »

Het werken met een t stukje is inderdaad erg handig je behoud je peep en minder blootstelling aan de open lucht minder infectiegevaar, echter een nadeel is wel je dode ruimte die wordt er groter door en dat is dan een afweging die je moet maken per individu. Groeten Rachida
Joost
Erelid

Geslacht: Man

joostvdmortel@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #7 Gepost op: 9 Juli 2005, 12:38:28 »

Met hoeveel cc neemt de dode ruimte toe, en is dit niet te corrigeren als je de machine voor gebruik test en insteld met T stuk erbij?

Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: