Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
27 Augustus 2006, 06:44:25

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Leerlingoverleg op ic
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Leerlingoverleg op ic  (gelezen 150 keer)
appiehap
Volledig lid

Leerlingoverleg op ic
« Gepost op: 31 Maart 2006, 05:42:09 »

Bij ons op de ic is er nog geen leerlingoverleg. Ik zit er aan te denken om dit in te voeren. Ik zou graag van jullie willen weten hoe er bij jullie op de ic invulling aan word gegeven.

- Wat is het doel???
- Van wie uit word het geregeld??
- Zijn er vaste momenten?? (bv 1 keer per 2 weken)
- Zit er een praktijkbegeleider bij??
- Word er verslaglegging gedaan??
- Hoe word het ervaren???
- Zijn er richtlijnen???

Alvast bedankt voor jullie reactie

Sjaak
Senior lid

Geslacht: Man

Motto: Zonder motto's ben je nergens.

Re: Leerlingoverleg op ic
« Antwoord #1 Gepost op: 31 Maart 2006, 09:29:44 »

Hoi Appiehap,

Ik ben zelf leerling 3e jaars en heb op verschillende afdelingen diverse leerlingenoverleg meegemaakt.

vb 1: 1x per week gaan alle gediplomeerden, het afdelingshoofd en de opleidingsfunctionaris bij elkaar zitten en de leerling bespreken. Verslaglegging voor andere verpleegkundigen stond op het kantoor en was niet ter inzage voor de leerling. De leerling kreeg op een briefje de bevindingen hoe er gewerkt was aan de opdrachten, of je goed leerdoelen had aangegeven, of de prioriteiten goed lagen etc. Deze brief ging voor naar mijn leermap en kon dus ook (ip) door iedereen gelezen worden. Als er grotere dingen speelden of onduidelijkheden werd je door je werkbegeleidster apart gevraagd en kreeg je in een gesprek feedback.

Mijn ervaring met dit voorbeeld is dat:
- Je hebt het gevoel dat er geroddelt wordt de dag van het overleg
- Je hebt het gevoel dat degene met 'de grootste mond' bepaald welke zaken worden uitgelicht
- Je leest op een briefje de feedback, dit kan je anders interpreteren. Ik werd hier soms onzeker van, als ik dit terugkoppelde bleek het soms anders bedoeld te zijn.

vb 2: Een andere afdeling heeft 1x per week werkbegeleidersoverleg. De ene week is voor alle gediplomeerden, afdelingshoofd en opleidingsfunctionaris. Hierin wordt met elkaar besproken waar het team tegenaan loopt in de begeleiding van leerlingen in het algemeen. Hier worden afspraken gemaakt hoe te begeleiden. Bij bijzonderheden wordt dan de leerling ook besproken.
De andere week hetzelfde, maar dan wordt de leerling erbij betrokken. Dit moet ik voorbereiden door voor mezelf op papier te zetten waar ik tegenaan loop en welke ondersteuning ik daarbij nodig heb. Tijdens dit gesprek wordt meteen helder gemaakt wat de problemen zijn en kan dus ook direct naar een oplossing worden gezocht. Ook krijg je directe feedback over je handelen, je schrijven in de leermap en je beroepshouding. Zowel positief als opbouwende kritiek. Achteraf wordt verslaglegging gedaan in een map op kantoor voor andere verpleegkundigen.

Het laatste voorbeeld is iets wat naar mijn idee veel fijner is. Geen onzekerheid of onduidelijkheid meer, gelijk open kaart. Ook hoor ik van andere leerlingen dat dit als positief wordt ervaren. Het is wel zo dat sommige leerlingen dit als een benarde situatie ervaren, maar zullen hier veel van leren. Het tweede voorbeeld heeft eigenlijk ook twee doelen. Betere begeleiding voor de verpleegkundigen en een beter leerproces voor de leerling.

Succes.
appiehap
Volledig lid

Re: Leerlingoverleg op ic
« Antwoord #2 Gepost op: 1 April 2006, 07:01:02 »

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee en ik zal punten meenemen in mijn besluit om het in te voeren. 

In die vormen van overleg die ze bij jullie voeren is er alleen geen overleg met de leerlingen alleen, dus zonder de begeleiding/praktijkbegeleiding.
En dit wil ik eigenlijk in gaan voeren. De leerlingen kunnen dan samen oveleggen waar ze tegen aan lopen. En evt de problemen die daar uitkomen doorbespreken met de praktijkbegeleider/ vpk die het betreft. Bv als veel leerlingen tegen de vorm van feedback geven aanlopen van een bepaalde verpleegkundige.

OOk kun je dan ervaringen delen met andere leerlingen over bv toetsen enz enz.
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: