Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
28 Augustus 2006, 00:02:17

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Artsen
| | |-+  hypertoon NaCl 3%
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: hypertoon NaCl 3%  (gelezen 394 keer)
cupido
Senior lid
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 44


jannes49@hotmail.com
hypertoon NaCl 3%
« Gepost op: 26 April 2005, 21:07:03 »

geacht forum

Is het altijd noodzakelijk om furosemide bij te spuiten bij het infuderen van hypertoon zout 3% als het bijv. over de pomp loopt zoals standaard is voorgeschreven.

greetz
jan
Gelogd
Hans Anesthesie
Erelid
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 358



Re: hypertoon NaCl 3%
« Antwoord #1 Gepost op: 27 April 2005, 11:32:28 »

Kun je een voorbeeld geven wanneer je hypertoon zout geeft?
Dat maakt de vraagstelling duidelijker denk ik. Lachebek
Gelogd

SEH en Anesthesie verpleegkundige
cupido
Senior lid
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 44


jannes49@hotmail.com
Re: hypertoon NaCl 3%
« Antwoord #2 Gepost op: 27 April 2005, 15:49:01 »

kan de casus niet meer herrineren. Patient kreeg hypertoon zout 3% en ik had het op de hand ingesteld. Dat ging dus om onduidelijke reden fout. Het liep te snel door. Geen ongelukken gelukkig doch...... Stom had ook pomp moeten gebruiken. Maar nou is mijn vraag had gewoon standaard ook niet intraveneus voorgeschreven moeten worden. dit was echter niet het geval.
greetz


Gelogd
Hans Anesthesie
Erelid
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 358



Re: hypertoon NaCl 3%
« Antwoord #3 Gepost op: 2 Mei 2005, 15:25:27 »

Als je een patient hebt met een hyponatriemie. en ik ga er vauit dat dat zo is als je hypertoon zout moet geven. Dan kun je dit op een paar manieren oplossen.
Allereerst vochtbeperking vanwege het gevaar op hersenoedeem. Je kunt als overvulling de oorzaak is (bijv.TURsyndroom) furosemide geven. Dit is wel gewenst bij cardiaal belaste patienten om ze wat "ruimte"te geven.
Maar standaard furosemide volgens mij niet. Wel langzaam de hyponatriemie corrigeren.
Overdosering betekend een hypernatiemie en dit geeft weer problemen als convulsies e.d.
Gelogd

SEH en Anesthesie verpleegkundige
cupido
Senior lid
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 44


jannes49@hotmail.com
Re: hypertoon NaCl 3%
« Antwoord #4 Gepost op: 5 Mei 2005, 11:45:53 »

thanx
Gelogd
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1 RC3 | SMF © 2001-2006, Lewis Media

Het ZiekenhuisForum is een initiatief van