Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
12 december 2005, 13:51:06

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken

+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen IC, CCU en SEH
| | |-+  Nitroglycerine en hartinfarct
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: Nitroglycerine en hartinfarct  (gelezen 271 keer)
Jacques Schenk
Erelid

Geslacht: Man

24613827 jacques_schenk@hotmail.com
Nitroglycerine en hartinfarct
« Gepost op: 21 mei 2005, 22:05:14 »

Bij pijn op de borst wordt nitro prehospitaal nog wel eens gebruikt als hulpmiddel bij de differentiaaldiagnose tussen AP en infarct
(In de verwachting dat bij AP de pijn over het algemeen zal verdwijnen en bij een infarct niet)

Nu vraag ik me af of het niet gevaarlijk is om "zo maar" nitro toe te dienen met name bij een onderwand infarct waarbij tevens de rechterkamer betrokken is.

Door de verminderde werking van de rechterkamer en dus een verminderde output in de longcirculatie onstaat eveneens een verminderde vulling van de linkerkamer, met een verminderde circulatie als gevolg.
Bij het toedienen van nitro (en/of diuretica en nitraten) krijgen we een verdere vermindering van de vulling en daarmee de functie van de rechterkamer.
Het gevolg is dan een nog verdere daling van de output in de longcirculatie en verder verminderde linker kamervulling (en output).

Hoe wordt hier in de praktijk mee omgegaan ?
Wordt het bijvoorbeeld niet toegepast bij tekenen van een rechter decompensatie zoals gestuwde halsvenen ?

Jacques

Treat the patient, not the number ...
Hans Anesthesie
Erelid

Re: Nitroglycerine en hartinfarct
« Antwoord #1 Gepost op: 22 mei 2005, 11:11:15 »

In theorie heb je helemaal gelijk hoor. Maar in de praktijk valt dit erg mee.
Je moet ook nooit zomaar nitro geven. De tensie moet een systolische waarde boven de 100 bedragen. Daarmee zal het verlies van cardiac output wel gecompenseerd worden denk ik.
Ook werkt een single dose nitro niet erg lang dus veel schade geeft het niet,
Je moet het voor de lol maar eens onder je eigen tong spuiten....weet je hoe het voelt...lachuh

SEH en Anesthesie verpleegkundige
Jacques Schenk
Erelid

« Antwoord #2 Gepost op: 22 mei 2005, 12:41:12 »

Je moet het voor de lol maar eens onder je eigen tong spuiten....weet je hoe het voelt...lachuh

Ik het het nog nooit geprobeerd maar heb wel van andere gehoord dat je er flinke hoofdpijn van kan krijgen... Als dat het enige is wat ik er van merk laat ik het maar even denk ik 

Wurmie
Global Moderator
Erelid

IC-VPK IO

WWW E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 22 mei 2005, 16:36:11 »

Wij geven bij ons over het algemeen zeer lage doseringen NTG, dit op geleide van de tensie. Dit houdt in dat wanneer je bij iemand met een onderwand + rechterventrikel infarct NTG toedient je (zoals altijd) de tensie zeer regelmatig meet. De nitro is natuurlijk alsnog van belang om de coronairen goed open te zetten om het infarctgebied zo klein mogelijk te houden.

Daarnaast is het natuurlijk een standaard gegeven dat je bij een rechter ventrikelinfarct moet vullen.

Het doel van de NTG is dus voornamelijk gericht op de infarctgrootte, wanneer blijkt dat de tensie geen lage dosering nitro kan verdragen, wordt dit natuurlijk onmiddelijk gestopt.
Bram
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 28 mei 2005, 20:02:43 »

idd op moment dat de tensie dusdanig aan de lage kant is dan geef je geen nitro.

zelf nam ik een keer een man op met een onderwand infarct incl. rechterventrikel. Bij binnenkomst een tensie van 85/40, waarbij ik een 500 cc voluven heb toegediend in overleg met de cardioloog en de tensie steeg naar de 120 systolisch, waarop als nog is besloten om met een snufje ntg te starten en wel 15 mcg/min, om vervolgens aan de hand van klachten en tensie toch op te gaan hogen.
deze man is vervolgens ingestuurd voor een primaire PCI , bij overname in het interventie centrum had ie geen klachten meer en vonden ze het helaas niet nodig om als nog een interventie te doen.
maar de NTG is dus wel gestart nadat er vulling was gegeven en de tensie acceptabel is. ntg geef je uberhaupt niet op het moment dat een systole 100 of lager is of wordt. Wanneer de tensie daalt dan ga je ook de NTG afbouwen, maar een snufje is altijd beter dan niks.
pros
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 23 augustus 2005, 13:19:48 »

Wij geven nitroglycerine maar na controle BD en ECG.
Indien pat een tekens van een inferiorinfarct heeft kan je door toedienen van nitroglycerine soms een VF veroorzaken en dat is natuurlijk niet zo interessant

Vroeger werd standaard cedocard IV. gebruikt bij instabiele angor, maar dat is sinds een jaar of 2 veranderd in corvaton. Cedocard gebruiken we nu enkel nog bij acuut longoedeem.

Tintin
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC verpleegkundige /(P)BLS/AED/BHV Instructeur

« Antwoord #6 Gepost op: 23 augustus 2005, 13:55:34 »

"Bij pijn op de borst wordt nitro prehospitaal nog wel eens gebruikt als hulpmiddel bij de differentiaaldiagnose tussen AP en infarct
(In de verwachting dat bij AP de pijn over het algemeen zal verdwijnen en bij een infarct niet)"

Aldus: Jacques

Nitrospray wordt pré hospitaal gebruikt als hulpmiddel om uit te sluiten of de POB cardiaal is of niet, maar ook als iemand een infarct aan het doormaken is kan de pijn sterk afnemen door het gebruik van NTG spray! De reactie op de spray zegt strikt genomen dus niet zoveel of het alleen IAP betreft of al een infarct is. Maar daar gebruikt een béétje ambupleeg tegenwoordig een 12 afl. ECG voor!

Roeping? Wie riep er dan!
Jacques Schenk
Erelid

« Antwoord #7 Gepost op: 23 augustus 2005, 15:17:52 »

Mee eens hoor, ik denk ook dat het meer de praktijk van de huisarts is die bij de patient geroepen wordt ?

Bram
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #8 Gepost op: 27 augustus 2005, 12:39:33 »

Wij geven nitroglycerine maar na controle BD en ECG.
Indien pat een tekens van een inferiorinfarct heeft kan je door toedienen van nitroglycerine soms een VF veroorzaken en dat is natuurlijk niet zo interessant

weet niet of dat perse aan de NTG ligt hoor?
want volgens mij krijg je bij een inferior infarct sowieso vergrote kansen op ritmestoornissen, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat te maken heeft met de NTG die je aansluit.
joeske
Senior lid

Communicatie is het toverwoord

« Antwoord #9 Gepost op: 27 augustus 2005, 19:12:45 »

Ja daar was ik ook benieuwd naar, in mijn ervaring heeft de patient bij een onderwandinfarct veel kans op geleidingsstoornissen (AV blokkade en dergelijke) maar ik heb nog nooit VF zien ontstaan door nitro, de vaten gaan verder open en de zuurstoftoevoer wordt dus beter, geen reden voor VF dus.  Wel heb ik het bij OW infacten gezien als reperfusie stoornis

Verpleegkundige - A
BLS instructeur
IC/CC verpleegkundige
Ambulance verpleegkundige
PHTLS
Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

ZiekenhuisForum | Powered by SMF 1.1 RC1.
© 2001-2005, Lewis Media. Alle rechten voorbehouden.

Het ZiekenhuisForum is een initiatief van