Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
25 September 2006, 06:33:23

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen Kinderafdeling en Obstetrie & Gynaecologie
| | |-+  ouderparticipatie
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: ouderparticipatie  (gelezen 911 keer)
Tanya
Junior lid
**

Geslacht: Vrouw

ouderparticipatie
« Gepost op: 8 Januari 2005, 15:47:18 »

ik volg op dit moment de opleiding toto kinderverpleegkundige.
aan het einde van deze opleiding moet ik een klinische les geven en een kwaliteitsverbetertraject presenteren. dit ga ik beide houden over ouderparticipatie op de kinderafdeling. ik weet natuurlijk hoe dit geregeld is op mijn eigen afdeling, maar vraag me vooral af hoe dit op andere kinderafdelingen in het land is geregeld. wat zijn de regels, mogelijkheden en grenzen van ieder ziekenhuis?Verbaasd?

Tanya
Jos Kaldenhoven
Global Moderator
Erelid

Geslacht: Man

WWW E-mail
Re: ouderparticipatie
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Januari 2005, 04:49:00 »

Tanya,

Je zou je kunnen orienteren bij de Vereniging Kind en Ziekenhuis, die daar zeker veel zinnige dingen over weten te melden (www.kindenziekenhuis.nl) en bij de Vereniging Van KinderVerpleegkundigen (www.vvkv.nl)

Succes!
marion
Erelid

272674305 bouvrouwtje@hotmail.com
« Antwoord #2 Gepost op: 9 Januari 2005, 13:25:10 »

Wat wil je weten over ouderparticipatie? In hoeverre de ouders betrokken worden in de zorg, wat ouders mogen doen op de afdeling, rechten van ouders?
Misschien kun je het iets specifieker maken

verpleegkundige IC neonatologie
Tanya
Junior lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Januari 2005, 20:09:31 »

ik zou graag willen weten wat ouders mogen op jullie afdeling,
dus bijvoorbeeld: mogen ouders sondevoeding geven bij hun kind, mogen ze zelf medicatie geven?
worden er andere afspraken gemaakt met ouders van chronisch zieke kinderen?
moeten ouders, om zelf verpleegkundige handelingen uit te voeren,  een toets  ofzo afleggen?
staat ergens vastgelegd in de rapportage wat ze wel of niet mogen en vooral wie is verantwoordelijk voor als er iets misgaat? ook je eigen mening over ouderparticipatie is welkom!

Tanya
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Januari 2005, 05:54:42 »

Ouders van chronisch zieke kinderen zijn vaak zeer goed op de hoogte van het ziektebeeld. Ze gaan er vaak al jaren mee om en weten soms zelfs meer dan een verpleegkundige. Het komt toch regelmatig voor dat ik van ouders nog iets leer over een speciaal ziektebeeld wat niet zo vaak voorkomt. Op een SEH ligt het natuurlijk anders dan op een afdeling. Het kind is ook gewend dat sommige dingen op een bepaalde manier bij hun worden gedaan. En op dat vlak kun je dus nog wel het een en ander van de ouders leren. Onder toeziend oog mogen ze dan ook handelingen uitvoeren bij hun kind. Mocht er iets fout gaan dan grijp je natuurlijk in want je bent als verpleegkundige toch verantwoordelijk voor het zieke kind op dat moment.

SEH-verpleegkundige
marion
Erelid

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Januari 2005, 15:03:19 »

ouders mogen bij ons ontzettend veel. ze zijn er 24 uur per dag welkom.
idd ouders van bv chronisch zieke zijn erg bedreven in bijv sondevoeding geven. Maar bedenk wel dat jij als verpleegkundige gedurende de periode in het zh eindverantwoordelijk bent. Daarom kijk ik altijd een keer mee met ouders hoe ze iets doen. en als ik vind dat ze het kunnen mogen ze het zelfst doen..

Bedenk dus altijd dat jij als verpleegkundige De EINDVERANTWOORDELIJKE bent, dus als er iets misgaat heb jij een probleem

marion
Erelid

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Januari 2005, 15:05:07 »

Iv med geven wij altijd zelf, voor sv is er een aftekenlijst van wat ouders kunnen.
Monitoren moeten ze van mij afblijven of vooraf even zeggen dat ze hem uitzetten, dit verschilt per verpleegkundige, maar ik wil alarmen wel horen en dat gaat niet als ouders de alarmen afzetten,

Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Januari 2005, 18:24:11 »

Ben ik met je eens. Op de SEH moeten ze niet aan het apparatuur komen.
Medicatie wordt door de verpleegkundigen gegeven.
Je hebt gelijk dat je als verpleegkundige de eindverantwoording hebt.

SEH-verpleegkundige
Jos Kaldenhoven
Global Moderator
Erelid

WWW E-mail
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Januari 2005, 23:12:30 »

Oeps, Paul, iets te kort door de bocht. De ouders hebben de eindverantwoording en de verpleegkundige is verantwoordelijk voor de handelingen die hij/zij op basis van opdrachten van de arts of op basis van eigen inzicht uitvoert NA toestemming van de ouders. Is een groot verschil. Natuurlijk laten de meeste ouders het "werk"  aan de verpleegkundigen over, maar als een moeder of vader gewend is om bij haar of zijn kind b.v. bloeddruk te meten of te temperaturen, dan kan die ouder dat toch goed zelf doen?! Zeker als het kind daardoor rustiger is.
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Medic will help

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Januari 2005, 13:31:00 »

Je hebt gelijk Jos. Was een beetje slordig van mij. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen handelen dat ik in opdracht van de arts doe. En uiteraard na toestemming van de ouder(s).
Als de ouder zelf wil tempen of tensie meten, dan ben ik wel weer verantwoordelijk dat het ook goed gebeurt. En zal het dus ook moeten controleren omdat ik diegene ben die de gegevens in de status noteert.

SEH-verpleegkundige
Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar: