Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
27 Augustus 2006, 06:39:41

Pas de kleur aan:
Kleding voor Medische diensten, Reddingsbrigades, Ambulance, GHOR en EHBO!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
+  ZiekenhuisForum
|-+  Forums per discipline
| |-+  Verpleegkundigen Urologie
| | |-+  Zelfcatheterisatie
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Zelfcatheterisatie  (gelezen 156 keer)
michelle85
Nieuw lid
*

Zelfcatheterisatie
« Gepost op: 12 Mei 2006, 21:35:21 »

Hallo allemaal,

Ik ben student verpleegkunde en loop stage in een revalidatiecentrum. Op het moment willen wij een revalidant gaan leren zichzelf te katheteriseren. Hierbij vraag ik mij iets af, ik heb informatie gezocht maar kan het antwoord niet vinden. In hoeverre is het nodig om steriel te werken als iemand zichzelf katheteriseert? Ik weet ook van iemand die zichzelf katheteriseert dat zij hierbij niet steriel werkt.
Op een andere afdeling waar dit vaker gebeurt laten ze bijvoorbeeld vaak in plaats van handschoenen iemand de handelen voor het katheteriseren desinfecteren. Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen of weet of hier richtlijnen over zijn?

Groeten,

Michelle
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Geslacht: Man

Medic will help

Re: Zelfcatheterisatie
« Antwoord #1 Gepost op: 12 Mei 2006, 21:45:01 »

Vaak is het zo dat er in de thuissituatie minder bacterieen zijn dan in een ziekenhuis. Hierdoor hoeft men ook niet zo steriel te werken als in een ziekenhuis omdat de kans op besmetting een stuk kleiner is. Ik heb er geen protocollen of richtlijnen over, helaas. Misschien dat iemand anders kan helpen.

SEH-verpleegkundige
Mutske
Senior lid

Geslacht: Vrouw

rmutske@hotmail.com
WWW E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2006, 11:26:47 »

Ik ken dit van de vrijwilliergsvakanties waarbij ik actief ben en daar werkten de mensen die ik mee heb gemaakt, niet steriel.

Dit vlgs mij ook omdat het je eigen sitatie betreft.

Een kennis is iemand met wie je lacht, een vriend is iemand met wie je ook huilt
aa3tje
Erelid

WWW E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2006, 11:30:01 »

inderdaad,, in het ziekenhuis zweven veel meer bacteri�n als in de thuissituatie.
dus thuis is het voldoende om goed je handen te wassen en hoef je geen steriele handschoenen aan.

ik ben florence nightingale niet.....
michelle85
Nieuw lid
*

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2006, 16:14:16 »

Bedankt voor jullie antwoorden. In de thuissituatie hoeft het dus in ieder geval niet steriel, in het ziekenhuis wel in verband met ziekenhuisbacteri�n. Nou willen wij een revalidant leren zelf te catheteriseren in het revalidatiecentrum, zou hij het daar dan wel steriel moeten leren? Op zich is het natuurlijk goed om voor de zekerheid binnen de instelling de handeling steriel aan te leren, maar bijvoorbeeld het aantrekken van (steriele) handschoenen is een handeling die voor deze persoon erg lastig is. Zou het voldoende zijn om de handen alleen te desinfecteren met handalcohol?
Jenny
Senior lid

frija9@hotmail.com
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Mei 2006, 16:51:31 »

ik denk niet seriel wel handschoen aan. de patient gaat niet daarna weer een andere handeling doen bij een volgende patient. wij integen wel.
Coclico
Senior lid

laatstejaars studente ziekenhuisverpleegkunde

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Mei 2006, 11:28:08 »

Echt steriel hoeft men in de thuissituatie niet te werken. Wel hebben wij het zo aangeleerd gekregen dat je een pati�nt het op de steriele wijze moet aanleren, want naarmate de weken zullen vorderen zal de pati�nt steeds minder steriel gaan werken. zo blijft het toch nog redelijk veilig wat zelfkatherisatie betreft.

Handschoenen zeker maar steriele hoeft niet, je kan ze ook ontsmetten met sterke alcohol.

"Het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet. Het is nu nog te vroeg alles wat groot is begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn."
Tinus
Global Moderator
Erelid

Geslacht: Man

WWW E-mail
« Antwoord #7 Gepost op: 14 Mei 2006, 12:03:26 »

De ervaring leert dat mensen die zelf catheteriseren dit vanzelf onsteriel gaan doen, wel handen enz. maar dan heb je het ook wel gehad.
Misschien dat je eens bij een urologieverpleegkundige kan informeren?
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar: