ZiekenhuisForum

Forums per discipline => Verpleegkundigen IC, CCU en SEH => Topic gestart door: lala op 1 April 2006, 20:47:58

Titel: Kan iemand volgende dosisberekeningen van mediactie uitleggen?
Bericht door: lala op 1 April 2006, 20:47:58
Hallo

Ik werk momenteel aan een casus voor mijn scriptie. Ik heb hiervoor gegevens kunnen kopiëren in het ziekenhuis. Het gaat over een kindje dat een open-hartoperatie onderging. Het gewicht is 4,600kg
Dit zijn de gegevens:

* inductie:
- Dormicum 1mg/ml --> 1ml spuitje
- Esmeron 1mg/ml --> 2 x 10ml
- Nifenta (moet volgens mij Fentanyl zijn) 5mcg/ml --> 1ml + 5ml spuitje

* drips:
- Dobutrex (69mg/50ml): 1ml/h = 5gamma (5,5cc)
- Adrnaline (1,4mg/50ml): 1ml/h = 100mg/kg (5,5cc)
- Nysconitrine (14mg/50ml): 1ml/h= 1gamma (2,8cc)
- Nipride (14mg/50ml): 1ml/h = 1gamma (0,56cc)
- Corotrope (14mg/50ml): 1ml/h = 1gamma (14cc)

*urgentie:
- Atropine (0,5mg/ml) -->1ml spuitje
- Adrenaline (10mcg/ml) -->10ml
- Neosynephrine (10mcg/ml)--> 10ml

Het is een hele boterham, ik heb er me al rot naar gezocht maar ik raak er niet wijzer uit.
Ik heb in de literatuur gevonden dat er bij de drip een formule is om het aantal mcg/kg/min of gamma te berekenen en deze is lichaamsgewicht x 6= aantal mg in spuit van 50ml; dan is 1ml= 2mcg/kg/min. Maar hoe je dit echt moet toepassen snap ik niet echt.

Hopelijk kan iemand me helpen
Alvast heel erg bedankt

groetjes

Titel: Re: Kan iemand volgende dosisberekeningen van mediactie uitleggen?
Bericht door: k001 op 2 April 2006, 01:54:22
Het begrip gamma zegt mij niet zo veel. Maar als je wil berekenen hoevel mcg/kg/min er gegeven wordt. Bij dobu: 69mg/50mg= 1.38 mg/ml dus 1.38 mg/uur (want 1cc per uur). Hierna omrekenen naar per minuut dus delen door 60: 1.38 /60= 0.023 mg/min = 23 mcg/min. Dit delen door lichaamsgewicht 23/4.6= 5 mcg/kg/min
Voor adrenaline komik uit op: 0.1014 mcg/kg/min
nisconitrine, nipride en corotrope: 1.0145 mcg/kg/min
Hoop je hier wat mee op weg te hebben geholpen. :-\

Bericht door: peer99 op 2 April 2006, 10:41:55
* drips:
- Dobutrex (69mg/50ml): 1ml/h = 5gamma (5,5cc)
- Adrnaline (1,4mg/50ml): 1ml/h = 100mg/kg (5,5cc)
- Nysconitrine (14mg/50ml): 1ml/h= 1gamma (2,8cc)
- Nipride (14mg/50ml): 1ml/h = 1gamma (0,56cc)
- Corotrope (14mg/50ml): 1ml/h = 1gamma (14cc)

Het is een hele boterham, ik heb er me al rot naar gezocht maar ik raak er niet wijzer uit.
Ik heb in de literatuur gevonden dat er bij de drip een formule is om het aantal mcg/kg/min of gamma te berekenen en deze is lichaamsgewicht x 6= aantal mg in spuit van 50ml; dan is 1ml= 2mcg/kg/min. Maar hoe je dit echt moet toepassen snap ik niet echt.

De formule is:     (3 x lichaamsgewicht) delen door (aantal mg in 50ml spuit) = loopsnelheid voor 1 µg/kg/min

Leuk dat je gamma noemt, is voor mij de eerste keer sinds 10jaar dat ik dit van iemand anders hoor. Gamma schijnt idd te staan voor µg/kg/min, maar schrijft wat makkelijker. Gamma kun je schrijven als een griekse Y, het onderste steeltje is echter een lus (Typen lukt dus niet ... 'γ' )

Gr.P

Klein detail, gebruik consequent 'ml' ipv de oude schrijfwijze 'cc' (bestaat feitelijk niet meer ..)

Titel: Re: Kan iemand volgende dosisberekeningen van medicatie uitleggen?
Bericht door: Imke op 2 April 2006, 11:41:41

Klein detail, gebruik consequent 'ml' ipv de oude schrijfwijze 'cc' (bestaat feitelijk niet meer ..)

Is dat zo? Bij ons gebruiken we altijd nog cc's, maar das op een orthopleegafdeling....

Dus drain heeft ...cc gelopen, epi staat op 6 cc per uur
ga zo maar door.

Maar als dat overal zo is, dan ga ik dat maar eens invoeren.

Bericht door: lala op 2 April 2006, 18:47:22
Bedankt voor de hulp! Het lichtje begint eindelijk te branden ;)

Soms iemand die de berekening van inductie en urgentie-medicatie kan ontcijferen? Ik kan er niet goed uit opmaken hoeveel men juist toedient.

Dat van die cc wist ik ook niet, bedankt voor de tip!

groetjes

Bericht door: k001 op 3 April 2006, 00:56:15

Misschien in de medische wereld dat cc ofwel ccm³ een "oude" schrijf wijze is maar dit is eigenlijk de SI eenheid voor inhoud. Lijkt mij dat er niets verkeerd aan is om cc te gebruiken. Het is eigenlijk de medische wereld die uit de pas loopt.

gr

Bericht door: marion op 3 April 2006, 11:25:04
De formule is:     (3 x lichaamsgewicht) delen door (aantal mg in 50ml spuit) = loopsnelheid voor 1 µg/kg/min

Leuk dat je gamma noemt, is voor mij de eerste keer sinds 10jaar dat ik dit van iemand anders hoor. Gamma schijnt idd te staan voor µg/kg/min, maar schrijft wat makkelijker. Gamma kun je schrijven als een griekse Y, het onderste steeltje is echter een lus (Typen lukt dus niet ... 'γ' )

Gr.P

Wij gebruiken op de nicu bij het geven van dopa ook de term gamma, dus microgram/kg/min

Bericht door: peer99 op 3 April 2006, 12:35:32
Misschien in de medische wereld dat cc ofwel ccm³ een "oude" schrijf wijze is maar dit is eigenlijk de SI eenheid voor inhoud. Lijkt mij dat er niets verkeerd aan is om cc te gebruiken. Het is eigenlijk de medische wereld die uit de pas loopt.

gr

cc=cubic centimeter = cm3
mL of ml = mili liter

Een SI-eenheid voor inhoud is er niet, wel een afgeleide eenheid, de kubieke meter = m3 = 1000 liter
Ook kent het SI-systeem een aantal prefixen of voorvoegsels, c = centi = 0,01  , m = mili = 0,001   , µ = micro = 0,000 001
De l of L is een tijdelijk erkende eenheid voor inhoud.

Uitgaande van de eenheid voor inhoud (m3) zou cm3 een honderste kubieke meter
zijn, dat is een 10 liter ... eigenlijk zou je (cm)3 moeten schrijven.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/SI (http://nl.wikipedia.org/wiki/SI)

Nu weet iedereen wel wat er met cc of ml of cm3 bedoeld word, ;D
het zou beter zijn indien we allemaal hetzelfde gebruiken. Vooral in een en dezelfde zin,
twee verschillende benamingen gebruiken kan uiteindelijk verwarrend zijn.

Saignant detail, in Wikipedia word bij cc genoemd dat deze eenheid, naast cilinderinhoud
van motoren ook in de medische wereld word gebruikt ....  :-[

Gr.P

Bericht door: lopertje214 op 21 April 2006, 01:30:15
Ik werk op een kinder ic dus een kind van 4,6 kilo zou bij ons kunnen liggen maar snap ook niet wat ze met die urgentie en inductie medicatie bedoelen. M.i gaat het allemaal al om verdunde oplossiingen
dormicum 1 mg/ml ipv 5mg/ml
esmeron 1 mg/ml in plaats van 10 mg/ml

Bericht door: lopertje214 op 21 April 2006, 01:32:14
o wasa nog  niet klaar maar bericht was al verstuurd.
Dus het zijn verdunde oplossingen maar dan lijkt 10 ml esmeron me toch wel wat veel. Ook de urgentie medicatie wat gegeven is (aantal cc wat vermeld staat) klopt niet met wat het protocol zegt dus ik heb geen flouw idee. Succes ermee