ZiekenhuisForum

Forums per discipline => Verpleegkundigen IC, CCU en SEH => Topic gestart door: VENTrikel op 5 Januari 2006, 10:14:50

Titel: Gebruik Gordon op CCU
Bericht door: VENTrikel op 5 Januari 2006, 10:14:50
hallo collega's,
Begin 2006 willen ze bij ons op de CCU een nieuw verpleegkundig dossier invoeren. Het nieuwe dossier is volgens de systhematiek van Gordon. Zijn er CCU afdelingen waar al gewerkt wordt met een dossier volgens Gordon? en hoe is jullie ervaring daarmee?

Titel: Re: Gebruik Gordon op CCU
Bericht door: Tintin op 8 Januari 2006, 06:45:52
Jemig al die modellen! Ik denk dat je op een spoedeisende afdeling als de IC/CCU gewoon toe moet naar een verkorte anamnese...
AMPLE(= Allergie/ Medicatie/ Past/ Last meal /Event) uitvragen, en telefoonnummers/contactpersonen erbij en klaar. De rest is eigenlijk niet relevant voor de opname op een IC/CCU. Later op de afd.kan dat altijd nog gedaan worden. Gevolg van al deze modellen in de praktijk? Wordt niet of nauwelijks ingevuld! 8)

Bericht door: Joost op 10 Januari 2006, 19:00:46
Het hanteren van een bepaald verpleegmodel kan handig zijn bij de zogenaamde ´langligger´ ik denk zelfs dat het noodzakelijk is bij deze patientencategorie. Maar helaas wil het personeel op de meeste IC-CCU´s er nog niet aan toe. Het levert voor de patient en zijn familie zeker voordelen op, en daar zijn we tenslotte voor. Het gaat te ver om hier uitleg te geven wat de voordelen al wel niet zijn, maar het zijn er een hoop.
Het werken met een verpleegmodel verlangt veel van onze verpleegkundige kant en weinig van onze medische kant, en er zijn veel plegen op een IC/CCU die de medische kant leuker vinden, terwijl ze nog steeds gewoon verpleegkundige zijn...... ::)

Bericht door: Tintin op 17 Januari 2006, 22:02:43
Hi joost,

ik ben het deels wel met je eens, maar ik vind dat er veel te veel papierwerk wordt gemaakt. Er moet veel gerichter worden gekeken wat er met al die info gedaan wordt of gedaan moet worden. Maw wat voegt bepaalde informatie toe aan de zorg op de ic/ccu?
Ik denk dat er een onderscheid moet komen tussen korte, lange opnames.

De AMPLE voorziet in de belangrijkste informatie waar je vervolgens mee aan de slag kan (acute opname).Ik hoef dan echt niet te weten hoeveel thuiszorg iemand krijgt of hoe zijn sociale leven exact in elkaar steekt. Dit zijn zaken die veel later pas aan de orde komen. Ik denk dat er eens flink de bezem moet worden gehaald door alle anamneses en andere papiervretende activiteiten. Daar wordt veel meer onduidelijkheid dan duidelijkheid mee geschapen. Behalve dan als je met een superrrrrrr deluxe PDMS werkt natuurlijk!  :P
De nadruk moet liggen op efficient werken, en dát heeft er niets mee te maken dat ik de medische kant leuker zou vinden.

Bericht door: agilles op 18 Januari 2006, 14:27:26
ik denk ook dat bij korte opnames een uitgebreide anamnese niet zo relevant is. Bij langere opnames stellen wij een evv'er aan die dat soort zaken allemaal regelt......hoeft niet iedereen erachteraan!

Bericht door: Hans Anesthesie op 18 Januari 2006, 14:34:49
Er wordt inderdaad veeeeeeeeeel te veeeeeeel geschreven op al de afdelingen. Alleen maar omdat iedereen het leuk vindt om te lezen.
Zeker op een spoedeisende of intensieve afdeling is de medische kant het belangrijkst. De sociale kant komt later. Neemt niet weg dat je als verpleegkundige wel een belangrijke schakel bent in het intermenselijk contact met je patient. Maar je moet prioriteiten stellen.

Bericht door: Joost op 18 Januari 2006, 18:28:44
Zou de wetgeving ook niet een belangrijke rol spelen met aldat schrijven. Ik ben er mee eens dat er effcicient gewerkt (geschreven) moet worden, niet scrhijven om het schrijven. Op de IC is de medische kant belangrijk, maar daar hebben we toch ook medici voor? Je bent en blijft verpleegkundige, dus je taakgebied ligt toch ook daar. Naast de medische zaken.

Bericht door: Paul SEH op 19 Januari 2006, 19:42:06
De wetgeving speelt zeker mee. Je bent als verpleegkundige verantwoordelijk voor je eigen handelen. En als er een klacht komt ben je blij dat je de zaken uitvoerig hebt beschreven.

Bericht door: Tintin op 19 Januari 2006, 22:38:16
Maar leg mij eens uit hoe een anamnese van 4 kantjes in dit verhaal past?  :(

Bericht door: Joost op 19 Januari 2006, 23:58:46
4 kantjes?! ::) Zijn jullie erop uit om een bestseller uit te gaan geven? Tja op die manier kan ik me voorstellen dat je er van af wilt....dus dan houd ik mijn :-X verder maar, en zou ik zeggen vooruit met die korte anamnese, vier kantjes zeg.......... :-\

Bericht door: Hans Anesthesie op 20 Januari 2006, 09:29:55
Over tijd (=geld) verspilling gesproken ;)

Bericht door: Jan A. op 20 Maart 2006, 03:09:45
Is het niet zo dat bij een acute opname , de patient geen verpleegkundig probleem heeft, maar een medisch probleem? Na het opheffen van het levensbedreigend probleem cq na stabilisatie van de vitaal parameters kun je iedereen vragen wat je wil maar in eerste instantie moet je hoofdzaken van bijzaken kunnen scheiden en prioriteiten kunnen zetten. Anders maak je je ongeloofwaardig als verpleegkundige beroepsgroep op een Ic bij acute opnames.

Jan A.

Bericht door: Joost op 20 Maart 2006, 04:30:46
Weleens gehoord van verpleegkundige diagnoses en interventies? Deze staan zeker direct in relatie met het ziektebeeld waarmee iemand acuut binnen komt, en deze kunnen dan ook zeker medisch georienteerd zijn, maar ze blijven verpleegkundig. Sla het handboek van Carpenito (verpleegkundige diagnosen) en Mc Closkey (verpleegkundige interventies) er maar op na. Op de IC/CCU zit je als verpleegkundige vaak in het 'grijze'gebied tussen het aandachtsgebied van de arts en die van verpleegkundige. Carpenito heeft hierin een heel duidelijk onderscheidt weten aan te brengen en maakt ook een hoop duidelijk.
B.t.w. juist in de acute fase is er voor de verpleegkundige veel te doen op 'pleeg' gebied, minimaal zoveel als op medisch gebied. Laat je dat zien dan maak je je pas echt geloofwaardig als verpleegKUNDIGE.

Bericht door: Jan A. op 20 Maart 2006, 19:53:42
geloofwaardig als Ic verpleegkundige ben je als je de patient van de ic afkrijgt met een acceptabele tot goede levenskwaliteit. Als je in de acute fase gaat spitsen of verpleegkundige zaken, degradeer je jezelf to hulp personeel van de arts. Ik heb dat in mijn internationale ervaring gezien in andere landen op de ics.

De patient is het middelpunt van het primaire cure en care proces. In een acute fase moet je je op het cureproces richten, trouwens zonder het care proces geheel teniet te doen. Er zijn , mijns inziens teveel verpleegkundige die zich concentreren op het verpleegkundig proces gedeelte van de acute opvang .  Je haalt die mensen er zo uit. Ze zijn goed voor de langliggers, maar je hebt er weinig aan in een acute fase.

Bericht door: Joost op 21 Maart 2006, 10:05:24
Goed dan verschillen we van mening, ben wel blij dat je nu het onderscheidt maakt in acute fase en langliggers. Ik ga met je mee als je zegt dat de Cure voorop staat in de acute fase, maar ook zijn daar wel degelijk vpk aspecten die een grote rol spelen. En een hulpje van de arts wordt je pas als je eigenlijk zelf doktertje wil spelen en het eigenlijk niet bent......... Als je je vak verstaat zul je nooit een hulpje worden op wat voor manier dan ook. Bovendien zijn we er ook niet om elkaar te helpen en aan te vullen?