ZiekenhuisForum

Forums per discipline => Verpleegkundigen IC, CCU en SEH => Topic gestart door: Jacques Schenk op 6 Juli 2005, 11:43:44

Titel: ECG curve bij quicklook
Bericht door: Jacques Schenk op 6 Juli 2005, 11:43:44
Heeft iemand voor mij een afbeelding van een ECG curve bij een normaal sinusritme bij een "quicklook/paddles/AED" afleiding.

Waar lijkt deze afleiding het meeste op I, II geinverteerde aVR ?

Jacques

Titel: Re: ECG curve bij quicklook
Bericht door: kirstin op 6 Juli 2005, 20:56:50
Is het niet zo dat je eerst de afleiding op het apparaat moet kiezen, nl II?

Bericht door: het reddertje op 6 Juli 2005, 21:12:41
Nee de apparaten zijn in te stellen op welke afleiding ze beginnen. Bij ons op de ambulance start hij altijd op de peddels zodat we gelijk een quick look kunnen uitvoeren...

Bericht door: Jacques Schenk op 7 Juli 2005, 01:17:28
Nee de apparaten zijn in te stellen op welke afleiding ze beginnen. Bij ons op de ambulance start hij altijd op de peddels zodat we gelijk een quick look kunnen uitvoeren...

En op welke afleiding lijkt deze quick look het meest ?

Bericht door: Joost op 7 Juli 2005, 20:46:54
Het lijkt of is afleiding II; de paddels plaats je eigenlijk zo, dat je met de vector van het hart mee beweegt, denk aan de hartas. De afleiding is of lijkt in ieder geval op afleiding II.

Bericht door: Jacques Schenk op 7 Juli 2005, 21:42:49
Het lijkt of is afleiding II; de paddels plaats je eigenlijk zo, dat je met de vector van het hart mee beweegt, denk aan de hartas. De afleiding is of lijkt in ieder geval op afleiding II.

Ok bedankt !

Bericht door: Joost op 8 Juli 2005, 19:26:23

Bij nader inzien zou het ook afleiding III kunnen zijn, even de driehoek van Einthoven voor de geest halen.... sorry.

Bericht door: Tintin op 8 Juli 2005, 21:40:36
Hier een voorbeeld van een geslaagde actie van een AED bij een VF:

(http://www.nfmk.ch/Bilder%20-%20Logos/kafla-sr.jpg[img])

Bericht door: Jacques Schenk op 9 Juli 2005, 02:09:55
Bij nader inzien zou het ook afleiding III kunnen zijn, even de driehoek van Einthoven voor de geest halen.... sorry.
Nou ik was het met je eerst keuze meer eens, II of (misschien wel een aVR geinverteerd.)
Hoe kom je aan III, dat is van de linkerarm naar het rechterbeen, staat haast haaks op II en aVR ?

Bericht door: Jacques Schenk op 9 Juli 2005, 02:26:57
Hier een voorbeeld van een geslaagde actie van een AED bij een VF:

(http://www.nfmk.ch/Bilder%20-%20Logos/kafla-sr.jpg[img])

Als ik deze ritmestrook vergelijk met de echte vanonze reanimatie dan vallen 2 zaken op:

1. ik zie de defibrilatie zelf niet op de strook
2. er is geen periode zonder electrische hartactiviteit, het ene ritme gaat gelijk in het andere over.

is dit wel een echte strook ?

Bericht door: Wurmie op 9 Juli 2005, 08:44:57
Jacques heeft gelijk, deze strook is in ieder geval niet van een VF die gedefibrilleerd wordt.
Bij een defibrillatie gaat de VF niet zo rustig over in een sinusritme.

Bericht door: Joost op 9 Juli 2005, 12:39:09
Nou ik was het met je eerst keuze meer eens, II of (misschien wel een aVR geinverteerd.)
Hoe kom je aan III, dat is van de linkerarm naar het rechterbeen, staat haast haaks op II en aVR ?

Je hebt gelijk, niet goed nagedacht, waarschjnlijk te lang, vergeet de III  ::)

Bericht door: Tintin op 9 Juli 2005, 21:22:38
Google me suf maar echt een prachtig voorbeeld kom ik toch niet tegen hoor. Beter dan dit is er m.i. niet te vinden:

(http://www.defib-ecg-ekg-monitors.com/images/Laerdal_2000a_pic4.jpg[img])

Bericht door: Tintin op 9 Juli 2005, 21:39:04
Okay laatste poging kijk even over de matige kwaliteit heen...

http://www.firstresponder.nl/docs/ECGscan.pdf