ZiekenhuisForum

Forums per discipline => Verpleegkundigen IC, CCU en SEH => Topic gestart door: Jodie het Hertenjong op 30 oktober 2004, 05:35:33

Titel: Arterienaalden
Bericht door: Jodie het Hertenjong op 30 oktober 2004, 05:35:33

??? ??? Wie prikt er op de ICU zelf arterienaalden? ??? ??????
Hoe gaan de medici hier mee om? Hoe gaat de leiding hiermee om?
Hoe staat dit in relatie met de wet BIG?
Leer je het studenten?
 ???

Titel: Re:Arterienaalden
Bericht door: ellebasi op 30 oktober 2004, 14:02:00
Blijkbaar werd dit vroeger bij ons op CCU door de verpleegkundige zelf gedaan! Nu gebeurt dit bij ons door de dokterstagairs of dokterstassistenten

Bericht door: Paul SEH op 31 oktober 2004, 01:45:15
Bij ons op de SEH zijn er ook verpleegkundigen die arterie puncties doen. Af en toe wordt er ook wel eens een arterielijn ingebracht. Men name als het de assistent niet lukt.  ;)

Bericht door: Jasser op 31 oktober 2004, 05:11:55
Iik ben benieuwd of er op veel Intensive Cares binnen Nederland Arterielijnen zelfstandig worden ingebracht. Niet voor eenmalige gas afname, nee een arterielijn voor bloeddrukregistratie

Bericht door: Hans Anesthesie op 1 november 2004, 18:31:55
Bij ons worden de arterielijnen op de i.c. door de intensivist geprikt. Op de O.K. door de anesthesioloog en heeeel soms door ons. Maar de anesthesiologen vinden het zelf ook bere-interessant! ;)

Bericht door: NurseJ op 8 november 2004, 19:14:25
Bij ons (SZE emmen) worden er ook arterienaalden ingebracht door de IC-verpleegkundigen

Bericht door: Hans Anesthesie op 23 november 2004, 14:11:10
weet je wat het is,
Bekwaam maakt bevoegd. En als je de achterliggende theorie en anatomie en de complicaties weet dan staat niets je meer in de weg. Wel ff de arts om goedkeuring bedelen natuurlijk! ;)

Bericht door: alie op 23 november 2004, 23:58:08
Bij ons doen de assistenten of artsen het. We doen wel arteriepuncties maar geen arterielijnen.

Titel: Re: Arterienaalden
Bericht door: icpleeginopleiding op 27 januari 2005, 21:24:11
Bij ons doen de ic assistenten dat of de intensivisten. Als verpleegkundige is het not done !  ::)

Bericht door: Tintin op 28 februari 2005, 15:19:12
Ik was in het zh waar ik de IC opl. heb gedaan geautoriseerd voor art. bloedafname. Waar ik nu op de IC werk deed ik het nog steeds, is ook wel errug handig als er geen arts in huis is behalve een ass. die het niet durft. Nu kregen wij onlangs het bericht dat we het niet meer mogen omdat we in dít zh niet opnieuw geautoriseerd zijn!

Gezwets, alsof de anatomie per zh verschilt...zullen de resp.insuff. pat. blij mee zijn?!
Ik doe het dus niet meer...of dit de pat.zorg ten goede komt??? Soms streeft de wetgeving zijn doel voorbij.

Bericht door: NurseJ op 2 juli 2005, 18:53:06
nog even om terug te komen op mijn vorige post:
bij ons op de IC prikken de IC-verpleegkundigen dus zelfst de arterielijnen.

Maar het uitvoeren van arteriepuncties doen zowel de IC-verpleegkundigen, leerling-IC-verpleegkundigen en MC-verpleegkundigen.

Ook leren wij als Leerling-IC-verpleegkundigen arterielijnen prikken.

Bericht door: Joost op 6 juli 2005, 13:28:11
Als de intensivisten of anesthesisten de art. lijn inbrengen doen ze dan de Allen -test? Het is mij opgevallen dat dat bij ons in ieder geval niet veel gebeurd. Heeft het uberhaupt een meerwaarde?

Bericht door: kirstin op 6 juli 2005, 20:55:00
Bij ons op de OK heb ik zelden tot bijna nooit meegemaakt dat de anesthesist de Allen test uitvoerd alvorens te prikken.
Bij de test ben je alleen verzekerd dat de arterie waar niet in geprikt wordt altijd genoeg bloed toevoerd. Maar is het dan gelijk zo dat de 'geprikte' arterie obstructief is? Ik weet niet of de test een meerwaarde heeft. ???

Bericht door: Paul SEH op 7 juli 2005, 17:55:40
Op de SEH heb ik nog niemand de test zien uitvoeren. Het wordt af en toe op de ICU toegepast.

Bericht door: NurseJ op 15 juli 2005, 20:49:18
Bij ons op de OK heb ik zelden tot bijna nooit meegemaakt dat de anesthesist de Allen test uitvoerd alvorens te prikken.
Bij de test ben je alleen verzekerd dat de arterie waar niet in geprikt wordt altijd genoeg bloed toevoerd. Maar is het dan gelijk zo dat de 'geprikte' arterie obstructief is? Ik weet niet of de test een meerwaarde heeft. ???

ik weet niet of ik je goed begrijp, maar volgens mij gaat het er gewoon om, dat je dat test, zodat je ervan verzekerd bent, als je bijvoorbeeld de ene arterie beschadigd bij het aanprikken, dat de hand dan nog van voldoende bloed wordt voorzien door de ander (lees ulnaris of radialis).
mocht je die test niet doen, en je beschadigd de radialis, en de ulnaris blijkt achteraf al niet te functioneren, dan krijgt je hand dus geen bloed meer.. (en gaat ie afsterven :()

Bericht door: joeske op 15 juli 2005, 22:35:17
NurseJ
Dat is inderdaad de gedachte erachter.
Dus wel degelijk meerwaarde, in 99 % zal het prima gaan als je de test niet doet, maar je zult maar weer net die ene patiënt zijn die een zwarte hand krijgt, dus beter save than sorry....

Nog zoiets, auscultatie van de carotiden voor sinus carotis massage???

Bericht door: Tintin op 16 juli 2005, 11:57:50
Wie doet er klinisch nog aan carotis massage?
Ik heb het de afgelopen jaren bij ons op de IC/CCU én in het Academisch niet meer gezien...

Bericht door: Paul SEH op 17 juli 2005, 22:19:04
Met name bij de ambulance en op de SEH. Daar wordt het nog regelmatig toegepast.

Bericht door: Joost op 18 juli 2005, 00:21:51
Met name inderdaad wordt de massage gegeven bij de spoedeisende zaken. Bij ons op de IC/CCU wordt het door de oplettende cardioloog nog wel gedaan, om te kijken of het zo wil lukken, zo niet dan krijgt de patient medicatie. Maar auscultatie vooraf aan de massage zie je bijna niet. CVA's en TIA's trouwens ook niet  :-\

Bericht door: Tintin op 18 juli 2005, 13:56:37
Het blijkt dat je echt ervaren moet zijn in carotis massage om het te laten lukken... bij navraag echtgenoot (ambupleeg) hoor ik dat het zelden gedaan wordt op de ambu omdat men er niet geoefend in is.

Blijft SEH over...doen jullie het zelf of de arts?

Bericht door: Hans Anesthesie op 18 juli 2005, 20:16:09
Op de Ok doen we het ook hoor. Soms schiet de patient daar in een onverklaarbare tachycardie. Dan masseren we de carotis. Meestal heeft het weinig effect. ???

Bericht door: Paul SEH op 18 juli 2005, 20:36:23
Een enkele zelf maar meestal de arts. Maar meestal vooraf geen auscultatie van de carotiden.

Bericht door: Tintin op 19 juli 2005, 11:33:13
En hoe vaak werkt het???

Bericht door: Paul SEH op 21 juli 2005, 11:05:48
Ook niet altijd. Minder dan 50% van de gevallen schat ik zo. Maar percieze cijfers heb ik hier niet van.

Bericht door: belg op 30 juli 2005, 18:00:19
Hallo daar ,ben nieuw hier, wou alleen ff neuzen eig. maar dacht hmmm, toch reageren...

Ben IC'er en CCu'er. Heb via detachering veel IC's van binnen gezien.

Over die carotis-massage...Dit doe je vooral diagnostisch. Dwz. is er sprake van VT of SVT, om daar achter te komen. Je blokkeert door massage de geleiding van boezem naar kamer, bij een SVT zal er dan vertraging optreden en kan je het onderliggende ritme ff zien. Bij VT heeft massage geen effect. Dus las massage geen effect heeft op het ritme, ben je toch wat wijzer.

Over die arterielijntjes, de meeste ziekenhuizen laten dit aan de arts. Ik kan het wel, maar heb het tussendoor geleerd en ben nooit geautoriseerd...
Veel huizen gebruiken uberhaupt alleen de seldinger-techniek, en die is toch echt voor de dokter..

Cheers!! ;)

Is dus toch wel belangrijk om te kunnen, vin ik.
Dat het uit zwang raakt, komt denk ik doordat bij SVT of VT met output, tegenwoordig vaak cordarone wordt gegeven

Bericht door: Paul SEH op 2 augustus 2005, 11:01:54
Ook niet altijd. Minder dan 50% van de gevallen schat ik zo. Maar percieze cijfers heb ik hier niet van.
Van de week nog eentje gedaan met prima resultaat.  8)

Bericht door: Vanessa op 3 september 2005, 16:05:49
Hier in België mag een verpleegkundige wettelijk gezien geen arteriële katheters prikken. We mogen geen puncties uitvoeren, maar doen het af en toe wel, uit noodzaak.
Wat het steken van een arteriële lijn betreft ben ik zeer principieel en weiger ik dat als verpleegkundige. Reden is eenvoudig, ik ben hier niet voor opgeleid en bovendien is er het risico van trombus, arterieruptuur,...

Bericht door: Male-Nurse op 3 september 2005, 21:06:39
Laat die artsen maar lekker de arterielijnen prikken. Wij zijn vaak al genoeg tijd kwijt met het afdrukken en de zorg ervoor.

Bericht door: Laura81 op 28 september 2005, 07:05:12
Bij ons op de ic word het door arts assistenten en artsen gedaan. Erzijn wel verpleegkundigen die het kunnen maar dan wel onder toezicht van een arts-assistent of arts

Bericht door: Flevonurse op 10 oktober 2005, 23:07:04
Wij prikken zelf als IC-verpleegkundige arterielijnen en arteriepuncties, aangezien er niet altijd een arts aanwezig is. Oefening baart kunst  ;)

Bericht door: peer99 op 26 oktober 2005, 00:19:20
Arteriepunctie en inbrengen arterielijn zijn voorbehouden handelingen. Als verplk feitelijk afblijven dus ....

Overigens, het kunstje is wel aan te leren, zoals ieder kunstje ;D, de indicatie bepaald louter en uitsluitend een medicus

Gr.P

Bericht door: Hans Anesthesie op 26 oktober 2005, 14:11:55
Als verpleegkundige mag jij wel degelijk voorbehouden handelingen in opdracht verrichten!! Mits bekwaam!
Op de meeste SEH's prikken de verpleegkundigen de arteriele bloedgassen! En als je iets vaak doet, kun je het al snel beter als de rest ;D

Bericht door: peer99 op 26 oktober 2005, 15:31:28
Ik ontken niet het feit van voorbehouden handeling en/of deze aan te leren is en bij gebleken kunde uitgevoerd mag worden.

Tsja, ik ken ook mensen die kundig zouden moeten zijn zonder het te kunnen.

Soms lijkt het of een verplk graag voor dokterje wil spelen, vond ik ook leuk, veertig jaar geleden met het buurmeisje 8). Ik heb nu gekozen om verpleegkundige te zijn. Vandaar liever geen voorbehouden handelingen, hoewel soms ....

Gr.P

Bericht door: NurseJ op 27 oktober 2005, 14:19:41
Bij ons worden de arteriepuncties ook verricht door de verpleegkundigen (zowel IC-verpleegkundigen, MC-verpleegkundigen als ll-IC-verpleegkundigen), mits bekwaam.

Ook het zetten van een arterielijn doen de meeste IC-verpleegkundigen zelfstandigen en de LL-IC-verpleegkundigen leren dit ook tijdens de opleiding.

Als je weet hoe je de handeling moet verrichten (incl Allen-test) , welke complicaties er op kunnen treden, hoe je hierop actie moet ondernemen etc. Ben je mijn inziens als IC-verpleegkundige voldoende gekwalificeerd om een arteriepunctie te verrichten en/ of een arterienaald te zetten.

Bericht door: Hans Anesthesie op 27 oktober 2005, 19:59:50
M.a.w: wat maakt die dokter (denk aan jonge arts ass.) meer bekwaam dan jij die het al lang doet.

Peer kiest ervoor om verpleegkundige te zijn. Dat is duidelijk genoeg. Maar ook hij zal een infuus moeten kunnen prikken en een injectie moeten geven en een maagsonde moeten inbrengen en een catheter enzovoortzzzz ;) Dus helemaal je ervan onthouden is uit den boze.
Andere verpleegkundigen kiezen meer voor het technische aspect binnen hun beroep.
Dit vindt je op de SEH, IC en bij de anesthesie. Daar kom je automatisch meer dan elders in aanraking met de wat complexere patient die wat meer voorbehouden handelingen behoeft!
Dat maakt het werk m.i. erg aantrekkelijk. Daarmee pretendeer ik niet dat ik voor doktertje wil spelen zoals Peer99 dat veertig jaar geleden deed met zijn buurmeisje.....stoute jongen :(

ZiekenhuisForum | Powered by SMF 1.1 RC1.
© 2001-2005, Lewis Media. Alle rechten voorbehouden.