Auteur Topic: Catheterzak verwisselen  (gelezen 15437 keer)

Offline vonny

• Senior lid
Re: Catheterzak verwisselen
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2007, 14:04:15 »
hoevaker je een catheterzak aan en afkoppelt hoe meer urineweg infecties je uitlokt

Hoe doen jullie dat dan met een dag en nacht catheterzak ?
Bij ons iedere dag nieuwe dagzak en nachtzak.
Ik heb vroeger in de thuiszorg , van de zorgverzekering een hele week bij iemand 1 nachtzak en 1 dagzak moeten gebruiken.
We moesten die zakken maar uitspoelen , van de verzekering.
Nee dat is  hygienisch , die zorgvrager had ook urineweginfecties.
En dat kost niets.

Groetjes Vonny
ZORGEN MOET JE DOEN
NIET MAKEN

Offline Ricardo

• Erelid
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2007, 15:56:19 »
als mensen thuis een verblijfscatheter hebben gebruiken ze vaak het systeem dat je de nachtzak aan de beenzak kan doorkoppelen. de been/nacht zak mag 1 week worden gebruikt
MC verpleegkundige

Offline seetje

• Erelid
  • Geslacht: Vrouw
    • www.tvvonline.nl
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2008, 16:09:13 »
iemand met een verblijfscatheter heeft toch al een afwijkende urinewaarde? althans dat is mij verteld, daarom sticken wij ook geen urine bij mensen die een verblijfscatheter hebben.
josé peeters

Offline An1983

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2008, 16:20:52 »
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb al veel gezocht op internet en in tijdschriften, maar er wordt heel wisselend over gesproken. Het ene artikel schrijft: zak (beenzak) minimaal 1x per week wisselen, i.v.m. organismen die weer terug omhoog kruipen, het andere artikel schrijft de zak zolang mogelijk laten zitten omdat wanneer je de zak afkoppelt je de catheter blootstelt aan micro-organismen.

Mijn mening is: 1x per week de zak verwisselen, want of je nu de zak laat zitten en er ontstaan bacterien in de zak en die kruipen omhoog of je koppelt de zak los... bacterien komen er.

Offline Ricardo

• Erelid
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2008, 20:57:39 »
Graag gedaan  :)
MC verpleegkundige

Offline LED-je

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2008, 11:43:13 »
Bij mij op mijn stage wordt iedere avond een nieuwe nachtzak aangehangen en iedere ochtend een nieuwe dagzak.
Ook heb ik gemerkt dat er het uiteinde van de katheter niet ontsmet wordt. Hierdoor vroeg ik me af waarom dit eigenlijk nodig is, ook om het de punt van de nieuwe zak steriel te houden.
In principe is het uiteinde niet meer steriel wanneer je een oude zak los maakt, toch moet je de nieuwe wel steriel houden.
Heeft dat nut als het uiteinde van de katheter niet ontsmet wordt?
Ik neem aan dat dit met een mogelijke blaasontsteking te maken heeft, maar weet dit niet zeker. Ik kan het op internet en in mijn boeken ook niet vinden.
Heeft iemand hier een concreet antwoord op?

Offline Ricardo

• Erelid
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2008, 19:09:12 »
Als je elke dag de verbinding tussen de catheter en de zak losmaakt heb je een grotere kans op een blaasontsteking. Bij een catheter heb je altijd kans op een blaasontsteking. Het ligt aan de protocollen van de instelling waar je werkt. De meeste ziekenhuizen/verpleeghuizen wisselen elke week de dag/nacht zak. Een gesloten systeem kan je alleen berijken door een doorkoppelsysteem van (conveen®) te gebruiken hierbij hoef je de catheter niet los te koppelen maar kan je aan het kraantje een zak aan/af koppelen. De meeste catheter zakken bevatten een terugslagklep aan de bovenkant die voorkomt dat er urine vanuit de zak terug kan stromen naar de blaas toe.
MC verpleegkundige

Offline phoenix

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2008, 15:58:37 »
Bij ons op afdeling urologe wordt de zak een keer per week gewisseld, en bij elke keer legen van de zak het kraantje gedesinfecteerd met alcohol.
bij patienten met een verblijfscatheter die met ontslag gaan krijgen een combicare pakket mee. hiervan wordt de dagzak twee dagen gebruikt en de nachtzak een week. wat heel belangrijk is bij een verblijfscatheter voor het voorkomen van een blaasinfectie is het spoelen van de blaas.
afhankelijk van de vlokken in de urine gebeurt dit een keer daags.
misschien heeft combicare een goed antwoord op je vraag? :)

Offline chirurgie nurse

• Erelid
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2008, 01:59:35 »
Bij ons ook 1 x per week, ook vanwege infectiegevaar.
IC verpleegkundige in opleiding.