Auteur Topic: duidelijke plaatjes copd  (gelezen 4033 keer)

Offline anita

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
duidelijke plaatjes copd
« Gepost op: 24 augustus 2007, 11:57:13 »
hallo allemaal, ik ga binnenkort een klinische les geven over ondervoeding bij copd. nu heb ik mijn les al af alleen ben ik op zoek naar duidelijke plaatjes van copd longen waar beschrijvingen bij staan. ik heb op google gekeken, maar dit is voornamelijk in het engels, en aangezien mijn engels niet zo goed is....
kunnen jullie mij helpen???

groetjes Anita

bertje

• Gast
Re: duidelijke plaatjes copd
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2007, 10:00:54 »
Zeer nuttig en onderbelicht onderwerp!
Probeer eens bij de industrie. Nutricia is al heel lang bezig in de voeding bij COPD (respifor) die willen vast wel plaatjes leveren.

Groet,

klik op groet, kom je op de site van nutricia

Offline Sufkipje

• Global Moderator
  • Erelid
  • radiodiagnostisch laborant
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2007, 22:12:23 »
Ik kan wel het één en ander uit mijn boeken scannen en mailen als je rongenplaatjes wilt, wat zoek je?

An apple a day keeps the doctor away...as long as you aim well.  (Winston Churchill)

bertje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2007, 07:59:36 »
Scanne hoeft niet hoor gewoon online:

Ook een mooie:

Offline anita

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2007, 16:44:44 »
bedankt bertje :-*
vooral het onderste plaatje kan ik wat mee, nu nog even een woordenboek opzoeken zodat ik begrijp wat er staat ;)
en sufkipje, ik zoek plaatjes/foto's van COPD longen bij voorbeeld van longfibrose, en bedankt voor jullie reactie :)

Offline Sufkipje

• Global Moderator
  • Erelid
  • radiodiagnostisch laborant
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2007, 19:00:00 »

Deze heeft een nog veel meer afgeplat diafragma. Lange longen, die heel zwart zijn afgebeeld (want: de longblaasjes zijn samengegaan waardoor weinig longweefsel per cm2 en dus veel lucht) en een afgeplat diafragma zijn de kenmerken van COPD op een rontgenfoto. Vaak krijg je ze ook met moeite op 1 foto, of moet je de de foto op portrait in plaats van landscape zetten omdat ze er (bijna) niet op passen. (Is misschien aardig om er bij te vertellen  :) )

Ik dacht dat je bedoelde dat je geen Nederlandstalige uitleg over COPD kon vinden, maar het gaat je dus om de teksten op/bij de plaatjes.
An apple a day keeps the doctor away...as long as you aim well.  (Winston Churchill)

bertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2007, 10:12:00 »
Omdat ik mischien wel radioloog had willen worden als ik niet zo lui geweest zou zijn :D:

Offline anita

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2007, 15:30:21 »
bertje, je bent geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  vele malen dank :)