ZiekenhuisForum
*
*
Startpagina
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
9 September 2010, 01:45:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Oproep materieel en vrijwilligers voor Rescue Vlissingen 2010! Klik HIER!
Zoek:     Geavanceerd zoeken
50435 aantal berichten in 4650 topics door 3251 geregistreerde leden Nieuwste lid: - Suri Meest online vandaag: 58 - meest online ooit: 258 (25 Februari 2010, 14:31:58)

Adverteer op deze site
Pagina's: 1 [2]
Print
Auteur Topic: Nacl 0,65%/ 0,9% of GL/ zt ?  (gelezen 4917 keer)
Vlekkie
Erelid

Geslacht: Vrouw

IC-pleeg

« Antwoord #10 Gepost op: 17 November 2004, 21:53:08 »

Wow snelle reactie zeg! Maarreh, waarom ben jij vóór een waakinfuus? Wil nu jou argumenten ook wel horen! Wink
Tinus
Erelid

Geslacht: Man

« Antwoord #11 Gepost op: 17 November 2004, 21:56:50 »

Ja, ik ben voor een waakinfuus...

Ten eerste dat beetje vocht is helemaal niet verkeerd voor een ('gezond') mens.

Mensen zijn slimme wezens, en hebben ook snel door hoe zo een infuuspaal werkt. Het enige echte nadeel wat ik zie is dat ze gebonden zijn, en daarom wat beperkingen hebben, vooral in adl.

Mijn ervaring is dat waaknaalden, te snel dicht gaan zitten, en je ze niet meer doorgespoten krijgt.
Verder ben ik zelf altijd huiverig voor om door te spuiten i.v.m. een emblus die je kunt 'schieten'
Vlekkie
Erelid

IC-pleeg

« Antwoord #12 Gepost op: 17 November 2004, 22:06:40 »

Tja, van dat embolen schieten heb je gelijk. Ik denk dat het sommige mensen flink kan beperken in hun bewegingsvrijheid. Ik denk hierbij vooral aan oudere mensen, die met een hulpmiddel moeten lopen (komt bij ons veel voor). Of dat men hun infuuspaal 'vergeet' bij het naar het toilet gaan. Die mensen zijn dan gedwongen de hulp van iemand in te roepen...

Tja, het is afwegingen maken...
bertje
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 17 November 2004, 22:21:13 »

wat wij ook nog wel eens doe is mensen op een perfusorpomp aan sluiten 50 cc Nacl 0,9% 4 cc/u and bob's your uncle Wink
Vlekkie
Erelid

IC-pleeg

« Antwoord #14 Gepost op: 17 November 2004, 22:28:34 »

is 4cc per uur voldoende om de lijn open te houden?? Bij ons komen mensen soms terug van de ICU met een pomp op stand 10cc per uur om een CVC open te houden. Blijkt de volgende dag toch een lumen verstopt... Werkt 4cc bij jullie wel? En ook op een CVC of alleen bij een perifere lijn?

Groetjes
Paul SEH
Global Moderator
Erelid

Geslacht: Man

Medic will help

« Antwoord #15 Gepost op: 17 November 2004, 23:16:30 »

Het hangt natuurlijk ook af van de dikte van de naald.

SEH-verpleegkundige
ellebasi
Erelid

Altijd bereid u te helpen!

« Antwoord #16 Gepost op: 1 December 2004, 10:40:38 »

Bij ons op de dienst ccu krijgen neurologische pt meestal een Nacl 0,9% meestal aanvullend met Neurobion en Redexon! Terwijl interne pt voor cardiologie en pneumologie meestal een GLucose 5% krijgen! Uiteraard kan deze aangevuld worden met de nodige medicatie en kan deze aangepast worden aan de ziektetoestand! Op de dienst ccu ben ik voorstander van een infuus, ook als is dit enkel een waakinfuus! Want tenslotte is het nodig deze mensen te monitoren en is vlug ingrijpen in acute situaties een vereiste! Op onze gewone afdeling cardiologie/pneumologie is het omgekeerd! Daar ben ik voorstaander infusen als waakinfuus er liever niet in te hebben! Pt hebben zo vaak al last genoeg, of enkel ongemakken van het infuus!

CCU verpleegkundige steeds bereid u te helpen http://clik.to/verpleging
bertje
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 1 December 2004, 10:44:50 »

En ook op een CVC of alleen bij een perifere lijn?

Alleen perifeer
jappuhr182
Nieuw lid
*

« Antwoord #18 Gepost op: 29 Juni 2009, 15:04:25 »

Hoi,

Mijn vraag is eigenlijk wanneer krijgt men Nacl of GL/ Zt?
Kijkt de arts dan alleen naar de labwaarden en op die indicatie geven ze dus dat ?

Alvast bedankt!

Glucose wordt door het lichaam snel gemetaboliseerd, waardoor een isotone glucose oplossing (bij niet-diabetici) ideaal is wanneer je alleen water IV wilt geven. Gewoon voor een waakinfuus dus of toediening van vocht wanneer er geen behandeling van een stoornis in elektrolyten nodig is.
0,9% NaCl is blijkbaar precies de verhouding die in de weefsels te vinden is en is dus ook een prima isotone vloeistof om toe te dienen. Wanneer je meer dan een liter/24u geeft begin je het lichaam pas echt over te belasten met zout. Dit wil je met name bij patiënten die cardiaal belast zijn niet hebben.
Wanneer iemand echt 'gevuld' moet worden bijvoorbeeld in het geval van shock kun je het beste 0,9% NaCl geven omdat dit geen bestanddelen heeft die snel gemetaboliseerd worden door het lichaam en dus langer in de vaten blijven. Blijkbaar heeft dit net zo veel effect als bijvoorbeeld voluven.

Or so I've heard...
Bert.
Erelid

« Antwoord #19 Gepost op: 30 Juni 2009, 00:40:26 »

een centrale lijn houden we open met 4ml per lumen, perifeer 5ml
af en toe maken we er een waaknaald van als dit de patient ten goede komt, dan 1x per dienst doorspuiten
Pagina's: 1 [2]
Print
Ga naar: